Thesis Type: Postgraduate
Institution Of The Thesis: Istanbul Medeniyet University, --------------------------------, LİSANSÜSTÜ EĞİTİM ENSTİTÜSÜ, Turkey
Approval Date: 2020
Thesis Language: Turkish
Student: İsmail ERGUN
Principal Supervisor (For Co-Supervisor Theses): Emine Can
Co-Supervisor: Hasan Ölmez
Abstract:
Bulunduğu
bölge göz önünde bulundurulduğunda balık avcılığında lider ülkelerden biri olan
Türkiye’de balık avcılığı yapan gemi sayısı Balıkçılık ve Su Ürünleri Genel
Müdürlüğü 2019 yılı verilerine göre 18.055’tir. Balıkçı gemilerinin gün
geçtikçe sayılarının artması ve belirli periyotlarla gerçekleştirilen
sörveylerine ek olarak; modernizasyon ve dönüştürme, kaza sonrası bakım onarım
ihtiyacı gibi nedenlerle gemi bakım onarım sektörü Pazar payı açısından
gittikçe gelişen ve önem kazanan sektörlerden biri haline gelmiştir.
Sektördeki
bu gelişmeler sonucunda, çalışan sayısı ve iş yükünün artmasıyla iş kazalarında
ve meslek hastalıklarında artışlar yaşanmış, tehlike ve risklerin belirlenmesi
amacıyla, aynı zamanda yasal bir zorunluluk olan risk değerlendirme çalışmalarının
yapılması kaçınılmaz hale gelmiştir.
Özellikle
balıkçı gemilerinin bakım onarımlarının yapıldığı tersaneler ve çekek yerleri
incelendiğinde, bu gemilerin bakım onarım çalışmalarında ortaya çıkan tehlike
ve riskler çalışanların sağlık ve güvenliğini büyük ölçüde etkilemektedir.
Bu
çalışmada Karadeniz tipi balıkçı gemilerinin bakım onarım operasyonlarında
karşılaşılan tehlike ve riskler, Doğu Karadeniz Bölgesinde faaliyet gösteren
dört adet tersane incelenerek belirlenmiştir. Gemilerde yapılan bakım onarım
faaliyetleri ve çalışma alanları dikkate alınarak Karadeniz tipi balıkçı gemilerinin
bakım onarım operasyonlarında 391 farklı tehlike kaynağını 7 ana iş bölümünün
altında yer alan 30 farklı iş faaliyetinin oluşturduğu sonucuna varılmıştır.
Her bir tehlike ve risk Ön Tehlike Analizi, L Tipi Matris Analizi Metodu ve
Tehlike Derecelendirme Numarası Sistemi yöntemleri ile karşılaştırılmıştır.
Karşılaştırma sonucunda çözüm önerileri belirlenmiş ve balıkçı gemilerinin
bakım onarım operasyonlarında yapılacak risk değerlendirmesi çalışmalarına
katkı sağlanması amaçlanmıştır.