Kullanıcı Bağlamında Proje Atölyelerinde Fiziksel Konforun İncelenmesi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Karadeniz Teknik Üniversitesi, Mimarlık Fakültesi, İç Mimarlık, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2018

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Güler KARABEKİR

Danışman: Filiz Tavşan

Özet:

Proje atölyeleri, mimarlık ve iç mimarlık eğitimi sürecinde en önemli unsurlardan biri olarak yer almaktadır. Bu durumun nedeni, eğitim sürecinde yer alan öğrencilerinin en fazla zaman geçirdiği alanların proje atölyeleri olmasıdır. Tasarım stüdyolarında eğitimin verimli hale gelmesi, bu stüdyoların öğrenciler için uygun ve konforlu alanlar olmasıyla sağlanabilmektedir. Bu çalışmanın amacı proje atölyelerinin koşullarının iyileştirilmesi için veri elde etmektir. Proje atölyeleri tasarım eğitiminin temel fiziksel mekanıdır. Proje derslerinde gerek yürütücülerin gerekse öğrencilerin atölyelerde fiziksel konfor koşulları açısından elverişli bir ortamda çalışmaları ve kullanıcı gereksinimlerine cevap verebilmesi son derece önemlidir. Çalışmanın amacı doğrultusunda proje atölyelerinde fiziksel konfor koşullarının sorgulanması için seçilen atölyelerin fiziksel tespiti yapıldıktan sonra hazırlanan ölçek ile birlikte atölyeleri kullanan öğrencilerle 21 sorudan oluşan bir anket çalışması yapılmıştır. Yapılan anket çalışmasının varyans analizi ve Bonferonni Post-hoct testi kullanılarak analiz edilmesinin sonucunda; atölyelerde ısısal konfor koşulları açısından anlamlı bir fark görülmemiştir. Atölyelerde görsel konfor, işitsel konfor ve iç mekan hava kalitesine göre ise anlamlı farklılıklar görülmüştür. Elde edilen sonuçlar irdelendiğinde proje atölyelerinde gün ışığının görsel konfor açısından oldukça önemli olduğu tespit edilmiştir. Buna göre tasarlanacak proje atölyelerinin gün ışığından yararlanacak şekilde güney cepheli olarak tasarlanması gerekmektedir.