Donanımlı Beceri Laboratuvarına Dayalı Eğitimin Hemşirelik Öğrencilerinin Memnuniyet, Özgüven ve Klinik Becerileri Üzerine Etkisi


Tezel M.

Yükseköğretim Kurumları Destekli Proje, 2023 - 2024

  • Proje Türü: Yükseköğretim Kurumları Destekli Proje
  • Başlama Tarihi: Şubat 2023
  • Bitiş Tarihi: Temmuz 2024

Proje Özeti

Son yıllarda sağlık sektöründeki gelişme ve ilerlemeler sonucunda, hemşirelik

eğitiminde de daha etkili eğitim stratejileri arayışına girilmiş, standartları yükseltmeye

yönelik köklü değişikliklere ve çalışmalara ihtiyaç duyulmuştur. Bu noktada öğrenimin

önemli bir kısmını oluşturan beceri laboratuvarı uygulamaları ön plana çıkmıştır.

Uygulama öncesi öğrencinin kendine güven kazanması, uygulamaları maketler üzerinde

birden fazla tekrar edebilmesi, becerileri hastalara zarar verme riski taşımadan laboratuvar

ortamında öğrenmesi, kaliteli ve güvenli bakımın verebilmesi açısından mesleki beceri

laboratuvarlarının önemi büyüktür.

Araştırma, donanımlı bir beceri laboratuvarı ile verilen eğitimin hemşirelik

öğrencilerinin klinik beceri, öz güven ve eğitim yönteminden memnuniyet düzeylerine

etkisini belirlemek amacıyla yarı deneysel olarak gerçekleştirildi. Sağlık Bilimleri

Fakültesi Hemşirelik Bölümü’nün 6 anabilim dalında 2023-2024 Eğitim Öğretim Yılı Güz

döneminde eğitim gören 642 öğrenci araştırmanın evrenini oluşturdu. Her anabilim

dalından 15 deney 15 kontrol olmak üzere 90 deney ve 90 kontrol grubu öğrencisi olmak

üzere toplam 180 öğrenci ile araştırma gerçekleştirildi. Veriler “Tanıtıcı Özellikler

Formu”, “Beceri Kontrol Listesi” ve “Öğrenmede Öğrenci Memnuniyeti ve Özgüven

Ölçeği” ile toplandı. Her iki gruptaki öğrencilere kaydoldukları anabilim dalı dersinin ilgili

uygulamasına yönelik teorik bilgi verildikten sonra “Beceri Değerlendirme Formu”

kullanılarak OSCE (Objective Structured Clinical Examination)’ye alındı. Deney grubu

öğrencilerine (n=15, Toplam=90) donanımlı laboratuvar ortamında maketler ile tekrar

eğitim verildi. Eğitimden 7 gün ve bir ay sonra deney ve kontrol grubundaki öğrenciler

tekrar OSCE’ye alındı ve “Beceri Değerlendirme Formu” ile yaptıkları uygulamalar

değerlendirildi. Aynı zamanda eğitimden bir ay sonra “Öğrenci Memnuniyeti ve Özgüven

Ölçeği” kullanılarak her iki grubun da eğitim yöntemlerinden memnuniyet ve özgüven

düzeyleri değerlendirildi. Veriler Statistical Package for the Social Sciences 25.0 (SPSS

25) paket programıyla analiz edildi. İstatistiksel olarak anlamlılık düzeyi p<0,05 olarak

kabul edildi.

Deney grubunun hem 7. gün (22,133±4,256) hem de 31. gün (21,722±6,137) beceri puan

ortalamaları kontrol grubuna göre ( 7. gün=15,988±5,801; 31.gün= 17,811±6,103) yüksekti

ve istatistiksel olarak fark vardı (Z= -2,79; p<0,05). Deney ve kontrol grubunun

memnuniyet ve özgüven puan ortalamaları arasında istatistiksel olarak anlamlı fark yoktu

(p>0,05). Bu doğrultuda klinik uyguma öncesi donanımlı beceri laboratuvar ortamlarında

uygulama ortamlarının oluşturulması öğrencilerin becerileri kazanmalarında önemlidir. Bu

çalışma Karadeniz Teknik Üniversitesi Bilimsel Araştırma Projeleri Birimi tarafından

desteklenmiştir. 

Anahtar Kelimeler: Beceri eğitimi, öğrenci hemşire, klinik uygulama, hemşirelik

laboratuvarı