Yükseköğretim Kurumları Destekli Proje, 2023 - 2024
Son yıllarda sağlık sektöründeki gelişme ve ilerlemeler sonucunda, hemşirelik
eğitiminde de daha etkili eğitim stratejileri arayışına girilmiş, standartları yükseltmeye
yönelik köklü değişikliklere ve çalışmalara ihtiyaç duyulmuştur. Bu noktada öğrenimin
önemli bir kısmını oluşturan beceri laboratuvarı uygulamaları ön plana çıkmıştır.
Uygulama öncesi öğrencinin kendine güven kazanması, uygulamaları maketler üzerinde
birden fazla tekrar edebilmesi, becerileri hastalara zarar verme riski taşımadan laboratuvar
ortamında öğrenmesi, kaliteli ve güvenli bakımın verebilmesi açısından mesleki beceri
laboratuvarlarının önemi büyüktür.
Araştırma, donanımlı bir beceri laboratuvarı ile verilen eğitimin hemşirelik
öğrencilerinin klinik beceri, öz güven ve eğitim yönteminden memnuniyet düzeylerine
etkisini belirlemek amacıyla yarı deneysel olarak gerçekleştirildi. Sağlık Bilimleri
Fakültesi Hemşirelik Bölümü’nün 6 anabilim dalında 2023-2024 Eğitim Öğretim Yılı Güz
döneminde eğitim gören 642 öğrenci araştırmanın evrenini oluşturdu. Her anabilim
dalından 15 deney 15 kontrol olmak üzere 90 deney ve 90 kontrol grubu öğrencisi olmak
üzere toplam 180 öğrenci ile araştırma gerçekleştirildi. Veriler “Tanıtıcı Özellikler
Formu”, “Beceri Kontrol Listesi” ve “Öğrenmede Öğrenci Memnuniyeti ve Özgüven
Ölçeği” ile toplandı. Her iki gruptaki öğrencilere kaydoldukları anabilim dalı dersinin ilgili
uygulamasına yönelik teorik bilgi verildikten sonra “Beceri Değerlendirme Formu”
kullanılarak OSCE (Objective Structured Clinical Examination)’ye alındı. Deney grubu
öğrencilerine (n=15, Toplam=90) donanımlı laboratuvar ortamında maketler ile tekrar
eğitim verildi. Eğitimden 7 gün ve bir ay sonra deney ve kontrol grubundaki öğrenciler
tekrar OSCE’ye alındı ve “Beceri Değerlendirme Formu” ile yaptıkları uygulamalar
değerlendirildi. Aynı zamanda eğitimden bir ay sonra “Öğrenci Memnuniyeti ve Özgüven
Ölçeği” kullanılarak her iki grubun da eğitim yöntemlerinden memnuniyet ve özgüven
düzeyleri değerlendirildi. Veriler Statistical Package for the Social Sciences 25.0 (SPSS
25) paket programıyla analiz edildi. İstatistiksel olarak anlamlılık düzeyi p<0,05 olarak
kabul edildi.
Deney grubunun hem 7. gün (22,133±4,256) hem de 31. gün (21,722±6,137) beceri puan
ortalamaları kontrol grubuna göre ( 7. gün=15,988±5,801; 31.gün= 17,811±6,103) yüksekti
ve istatistiksel olarak fark vardı (Z= -2,79; p<0,05). Deney ve kontrol grubunun
memnuniyet ve özgüven puan ortalamaları arasında istatistiksel olarak anlamlı fark yoktu
(p>0,05). Bu doğrultuda klinik uyguma öncesi donanımlı beceri laboratuvar ortamlarında
uygulama ortamlarının oluşturulması öğrencilerin becerileri kazanmalarında önemlidir. Bu
çalışma Karadeniz Teknik Üniversitesi Bilimsel Araştırma Projeleri Birimi tarafından
desteklenmiştir.
Anahtar Kelimeler: Beceri eğitimi, öğrenci hemşire, klinik uygulama, hemşirelik
laboratuvarı