Diğer Resmi Kurumlarca Desteklenen Proje, 2015 - 2018
Türkiye’de mülki idari sınırlar yasal olarak kaynağını, başta “5442 sayılı İl İdaresi Kanunu” olmak üzere, Köy Kanunu, İl İdaresi Kanunu, Belediye Kanunu ve Büyük Şehir Belediyelerinin Yönetimi Hakkındaki Kanun’dan almaktadır. Ülkemizde idari sınır kayıtları bu yasalar çerçevesinde oluşturulmuş ve oluşturulmaktadır. Bu kapsamdaki tüm iş ve işlemler, İçişleri Bakanlığı İller İdaresi Genel Müdürlüğünce yürütülmektedir. İdari sınır kayıtlarının oluşturulması Cumhuriyetin ilk yıllarına dayanmaktadır. Günümüzden yaklaşık 80-90 yıl önce oluşturulan idari sınır kayıt ve krokileri teknik açıdan uygulanabilirliği son derece düşüktür. Yazılı kayıt olarak tanımlanması gereken bu belgeler incelendiğinde; anlaşmazlık problemi, aynı bölgelerin birkaç idari sınır içerisinde kalması, yeteri kadar ayrıntı içermemesi, eski kayıtlar olması sebebiyle bazı sınır noktalarının coğrafi olarak bilinmemesi gibi çeşitli sorunlarla karşılaşılmaktadır. Bu sebeple idari sınır kayıtlarındaki belirsizlikler sınır anlaşmazlıklarının çözümünde yetersiz kalmakta, hatta zaman zaman varlığı sorun haline gelmektedir. Dünya’daki gelişmelere paralel olarak ülkemizde de coğrafi bilgiye olan ihtiyaç sürekli artmaktadır. Farklı kurum ve kuruluşlar tarafından çeşitli yöntemlerle, farklı nitelikte coğrafi bilgi/veri üretimi yapılmaktadır. Bu durum tekrarlı üretimlere, dolayısıyla ulusal kaynak israfına yol açmaktadır. Ulusal düzeyde eşgüdümü sağlamak amacıyla Türkiye Ulusal Coğrafi Bilgi Sistemi (TUCBS) oluşturulmuştur. Bu sistemin temel veri temalarından biri idari sınırlardır ve günümüzde en çok talep edilen veridir. Bu sebeple Türkiye’nin e-devlet politikası açısından da idari sınırların temsil yeteneğinin artırılması ve sayısal niteliğe kavuşturulması gerekmektedir. Bu amaç doğrultusunda öncelikle Türkiye’deki idari sınır sorunları teknik, hukuki ve idari yönüyle ele alınarak coğrafi bilgi tabanlı bir mülki idari sınır yönetişim sistemine ihtiyaç vardır. Bu bağlamda projenin uygulanabilirliği test edilecek ve uygulamada yaşanacak sorunlara ilişkin öngörüler tespit edilecektir. Ayrıca yapılacak analiz çalışmaları sonucunda idari sınırların sayısallaştırılması için Pilot Çalışma(lar) yapılması ve Fizibilite raporu hazırlanması planlanmaktadır. Fizibilite sonucunda projenin hayata geçirilmesi ile bu veriyi talep eden kurum ve kuruluşlara, bir bilgi sistemi üzerinden paylaşım sağlanacaktır. Kısaca, Mülki İdare Sınırları (MİDAS) Coğrafi Bilgi Sistemi olarak adlandırılabilecek, internet üzerinden her türlü mülki idare sınır ve merkez bilgilerinin yönetilip sunulacağı online bir e-devlet hizmeti de devreye alınmış olacaktır. Proje ile öncelikle; sorunun tanımı ve çözümü, projenin nihai amacı, çalışma yönteminin belirlenmesi netlik kazanarak, 2018 yılında gerçekleşmesi planlanan teknik ve mevzuat çalışmalarının dayanakları ve gerekçeleri ortaya konulmuş olacaktır.