KÜÇÜKÖMEROĞLU T. (Yürütücü), Efeoğlu İ., Kara L., SERT Y.
TÜBİTAK Projesi, Devam Ediyor
Bu
projede alüminyum alaşımlarının ekstrüzyonunda kullanılan ekstrüzyon
kalıplarında ortaya çıkan kalıp aşınma sorunlarının çözülmesi amaçlanmıştır. Bu
amaç doğrultusunda, imalat sürecinde kalıplarda görülen ve kalıbın servis
ömrünü olumsuz etkileyen aşınma kaynaklı sorunları gidermek veya en aza
indirgemek için kalıp yüzeyine uygulanacak bir kaplama tabakası geliştirilerek,
bu kaplamanın mekanik ve tribolojik davranışları incelenmiştir.
Alüminyum
alaşımlarının ekstrüzyonunda kalıp malzemesi olarak kullanılan en yaygın
malzeme AISI H13 (1,2344) sıcak iş takım çeliğidir. Kaplama işlemi, taban
malzemesi olarak belirlenen AISI H13 çeliğine, uygulanan geleneksel ısıl
işlemler ve endüstriyel gaz nitrürleme işleminin ardından uygulanmıştır. Söz
konusu kaplama tabakası, geçiş metalleri olan Ti, Al, Cr ve Nb elementlerinin
reaktif gaz olarak azotun bulunduğu ortamda “Kapalı alan dengesiz manyetik
alanda sıçratma” yöntemi kullanılarak dereceli TiAlCrNbN şeklinde
gerçekleştirilmiştir. Kaplama parametreleri Taguchi yöntemiyle (34)
belirlenmiştir. Üretilen kaplama tabakası, morfolojik, mekanik, adezyon,
sürtünme ve aşınma özellikleri açısından oda ve yüksek sıcaklıkta
incelenmiştir. Elde edilen sonuçlara göre, TiAlCrNbN kaplama tabakası,
nitrürlenmiş AISI H13 çeliğinin oda sıcaklığında aşınma direncini 2 kat, yüksek
sıcaklıkta (450oC) ise 8 kat artırmıştır. Elde edilen kaplama
tabakasında erişilen 68N’luk adezyon dayanımı başarı ölçütü olarak belirlenen 75N
değerini sağlayamamıştır. Bunun neticesinde alternatif bir kaplama tabakası olarak
“TiAlZrN” proje ekibimiz tarafından belirlenmiştir. Aynı taban malzeme ve
yöntem kullanılarak üretilen TiAlZrN kaplama tabakası ile 79N’luk bir adezyon
dayanımına erişilmiştir. Söz konusu kaplama tabakasının oda sıcaklığındaki
aşınma miktarının sadece nitrürlenmiş durumdaki çelik malzemeye oranla 100 kat azaldığı
görülmüştür. Bu TiAlZrN kaplama tabakası yüksek sıcaklıkta ise aynı performansı
sergileyememiştir. Taban malzemenin (nitürlenmiş AISI H13) yüksek sıcaklıktaki
aşınma direnci, kaplanmış numunelerden daha iyi sonuçlar vermiştir. Yüksek
adezyon dayanımı ve nispeten düşük sıcaklıklarda yüksek aşınma direnci istenen
çalışmalarda TiAlZrN kaplama tabakası kullanımı, yüksek sıcaklık
uygulamalarında ise TiAlCrNbN kaplama tabakasının daha üstün özelliklerde
olduğu belirlenmiştir. Elde edilen sonuçların, ilgili alanda kullanılması
durumunda üretim yapan firmaların piyasadaki rekabet gücünü artıracağı
düşünülmektedir.