Yıldırım V. (Yürütücü), Uzun B. (Yürütücü), Terzi F., Memişoğlu T., Atasoy B. A.
Teknopark, 2020 - 2020
Bu çalışmada, Trabzon ili için akaryakıt ihtiyacının
sağlanabilmesi noktasında, mevcutta bulunan akaryakıt istasyonlarının varlığı,
yeterlilik durumları veyahut gereksinim duyulan yeni tesislerin nerelerde
yapılması gerektiği gibi değerlendirmeler ele alınmıştır. Trabzon Büyükşehir
Belediyesi adına bu çalışma KTU Harita Mühendisliği GISLAB Ar-Ge Laboratuvarı öğretim
üyelerinden Prof. Dr. Volkan YILDIRIM ve Prof. Dr. Bayram UZUN yürütücülüğünde
gerçekleştirilmiştir. Proje yürütücülerinin öncülüğünde çalışan proje ekibi,
proje çalışmasını yerine getirebilme noktasında yeterli uzmanlığa sahip olmakla
birlikte, sonuç odaklı çalışmalarda işini gayet iyi yerine getirebilecek
donanıma sahiptir. Gerçekleştirilen bu proje ile birlikte Trabzon ili için
akaryakıt istasyonlarının tespitinde öncelikle mevcut istasyonların yeterlilik
analizleri gerçekleştirilmiş, yeterli olmadığı durumlarda ise hangi noktalarda
bu alanların tesis edilebileceği CBS ve Çok Kriterli Karar Verme Yöntemleri (ÇKKV)
yöntemlerinin entegrasyonu ile alternatif noktalar halinde sunularak
değerlendirilmiştir.
Projenin gerçekleştirilme sürecinde üç
aşama dikkate alınmıştır. Bunlar; istasyonların yeterlilik analizlerinin
gerçekleştirilmesi, istasyonların asgari şartlara göre analiz edilmesi ve en
uygun alanların tespit edilmesi şeklindeki aşamalardır. İlk aşamada, akaryakıt
tesisi alanlarının tespiti noktasında belirlenen kriterler doğrultusunda yol
bazında ne kadar istasyona ihtiyaç duyulduğu, mevcut istasyon sayısının yeterli
olup olmadığı irdelenmeye çalışılmıştır. İkinci aşamada, yol bazında bir
istasyonun yapımının kârlılık açısından uygun olup olmadığı irdelenmiştir. Son
aşamada ise, CBS ve (ÇKKV) entegrasyonu ile üretilecek maliyet yüzey haritası
üzerinden alternatif akaryakıt istasyonu alanları seçilmeye çalışılmıştır.
Böylece mevcutta bulunan tesislere ek nerelerde yeni istasyonların inşa
edilmesi gerekliliği belirlenmiştir.
Bu proje çalışmasından ortaya çıkan
sonuçlara ve modelin sağladığı avantajlara göre, modelin ülkemizin diğer
bölgelerinde uygulanabilirliği seçilen pilot bölgede uygulamalı olarak
sağlanmıştır test edilmiş ve başarılı bir şekilde sonuçlarla ortaya
koyulmuştur.