Sivrikaya O. (Yürütücü), Bayat E. E., Keleşoğlu M. K., Günaydın M., Sunca F.
TÜBİTAK Projesi, 2025 - 2028
Proje Özeti
Ülkemizin geniş bir coğrafyası deprem etkisi altında
olup periyodik olarak şiddetli depremlere maruz kalmaktadır. Bununla birlikte
nüfus artışına bağlı, zayıf temel zeminine sahip bölgelerde yapı inşası
kaçınılmaz hale gelmektedir. Bu tür zeminlerde depreme dayanıklı yapı tasarımı
için Kazıklı Radye Temel (KRT) sistemi yaygın olarak kullanılmaktadır. KRT
sistemi, kazıklar ile radye temel arasındaki rijit bağlantı sayesinde temel taşıma
kapasitesinin artırılmasını, toplam ve farklı oturmaların azaltılmasını
sağlamaktadır. Kazıklar oturmayı azaltıcı olarak kullanıldığında, KRT
tasarımının amacı, kazık taşıma kapasitelerini tam olarak kullanırken kazık
sayısını en aza indirerek ekonomik bir temel sistemi elde etmektir. Ancak, kazıklar
ile radye temel arasındaki rijit bağlantı nedeniyle, KRT sistemine ait kazık
başlığında (radyede) yüksek kesit tesirleri (kesme kuvveti, eğilme
momentleri) ile eksenel kuvvetler kaçınılmaz olarak yoğunlaşır. Bu tür temele
sahip yapılarda, deprem etkisi altında kazık-zemin-yapı arasında etkileşim
söz konusudur. Bu etkileşim sonucunda; deprem dalgaları zemini, zemin
kazıkları, kazıklar radye temeli, radye temel de üst yapıyı kinematik etkileşime
maruz bırakır. Üst yapı salınımından dolayı eylemsizlik davranışı ortaya
çıkarak kazıklar tekrar zorlanır. Bu zorlanma neticesinde radye temel (temel
tabanı) büyük kesme kuvvetlerine ve devrilme momentlerine maruz kalır.
Neticesinde de bu etkileşimden dolayı öngörülemeyen şiddetli depremlerde üst
yapı büyük yatay kuvvetlere maruz kalmaktadır. Ayrıca KRT sistemlerinin
çözümü Türkiye Bina Deprem Yönetmeliğinde (TBDY, 2018) açıklandığı gibi ayrık
sistem çözümünde çok zaman alıcı, kompleks ve yorucu olup bütünleşik sistem
çözümünde ise çok güçlü bilgisayarlara ihtiyaç duyulur. Bu çalışmada incelenen temel sistemi, radye temel
ile kazıklar arasındaki rijit bağlantının ortadan kaldırıldığı, iki yapısal
eleman arasında iletilen kesme kuvvetleri ile momentleri sınırlayan bir
yastık tabakadan (cushion) oluşmaktadır. Bu tür temel sistemleri, bağlantısı
kesilmiş kazıklı radye (disconnected piled raft
foundation) (BKRT) veya
rijit kazık kompozit temel (rigid-pile composite
foundation) olarak
anılır. Bir radyenin kazıkları arasındaki etkileşim, yastık malzeme tabakası
yerleştirilerek kazıkların radyeden ayrılmasıyla ve deprem yüklerini
sönümlemesi ile azaltılabilir. Yastık, üst yapıdan gelen yüklerin doğrudan
kazıklara iletilmesini engeller; dolayısıyla, bağlantısı kesilen kazıklar saf
yapı elemanlarından ziyade zemin güçlendirilmesi olarak işlev görür. Bu tür
çalışmalar son yıllarda araştırma konusu olmuştur. Bu çalışmada, deprem
yükleri altında BKRT sistemleri için yapı ağırlığı, yastık malzemesi türü ve
yastık tabakası kalınlığı gibi parametrelerin üstyapı ve temel davranışlarına
etkileri deneysel ve sayısal çalışmalarla belirlenerek, uygulamaya yönelik
ampirik bağıntıların ve/veya abakların geliştirilmesi bu çalışmanın özgün
değeri olarak ifade edilebilir. Diğer özgün değer ise yastık tabakası için
kompozit (çakıl+atık kauçuk) malzemelerinin deneysel ve sayısal olarak
değerlendirilmesidir. Bu çalışma kapsamında geleneksel kazıklı radye
tasarımına alternatif bir yaklaşımın sunulması amaçlanmaktadır. Bu bağlamda
deprem etkisinde farklı BKRT sistemleri ile KRT sistemi karşılaştırılarak
deprem sönüm etki verimlilikleri değerlendirilecektir. Laboratuvarda mevcut sarsma
masası kullanılarak, imal edilecek laminer kesme zemin tankı (laminar
shear soil box)
içerisindeki fiziksel modeller üzerinde deneyler gerçekleştirilecektir. Bu çalışmada,
zemin-yapı sarsma masası deneyleri için kullanılan zemin tankının sınır
etkisini en aza indirmek için çok katmanlı laminer kesme zemin tankı kullanılacaktır.
Bu kapsamda 5 adet BKRT sistemleri için 1 adet KRT sistemi (referans) için
olmak üzere toplamda 6 adet farklı temel sistemleri için deneyler
gerçekleştirilecektir. BKRT sistemleri için yastık malzemesi olarak temel
zemini, kum, çakıl, atık kauçuk ve kompozit (çakıl+atık kauçuk) kullanılacaktır.
Deneysel çalışmalarda uygulanan dinamik etki sonucu üst yapıdaki her katta
meydana gelecek yatay deplasmanlar ve ivmeler, radyeye gelecek ivmeler,
radyede oluşacak yatay deplasmanlar ve oturmalar ile kazıklarda oluşacak kesit
tesirleri her bir BKRT sistemleri ve KRT sistemi için belirlenecektir. Bu
çalışmalar, 3 iş paketi olarak 1 yürütücü, 4 araştırmacı, 3 danışman ve 3
bursiyer tarafından planlanmıştır. Elde edilen deneysel sonuçlar, nümerik
(sayısal) analiz sonuçları ile karşılaştırılarak, bu tür BKRT sistemleri için
üstyapı ve zemin karakteristiklerini dikkate alan, tasarım kriterlerinin
oluşturulması, saha uygulamalarına ve literatüre kazandırılması
amaçlanmaktadır. Bu çalışma, atık malzemelerin ekonomik olarak
değerlendirilmesiyle düşük maliyetli çevre dostu zemin iyileştirme yöntemlerinin
geliştirilmesi, inşaat sektöründe çevresel etkinin artırılması ve
sürdürülebilirlik bilincinin geliştirilmesi, afet risklerinin azaltılmasına
yönelik yapı-zemin-kazık etkileşimi sistemleri ve zemin iyileştirme
uygulamalarının geliştirilmesi ile 12. Kalkınma Planı’nın “Sürdürülebilir ve
güvenli yapılı çevre oluşturmak ve teknolojik kabiliyeti yüksek bir inşaat
sektörü oluşturmak” amaçlarına hizmet edecektir. |