Mediterranean Nursing and Midwifery, cilt.1, ss.1-14, 2024 (ESCI)
Objective: This study examines the effect of risk perception and socio-demographic and obstetric factors on the level of decision-making of pregnant
women via the internet.
Method: This study employed a cross-sectional and analytical design and was conducted online with 384 pregnant women living in Turkey. Data were
collected using descriptive information forms, such as the decision-making scale via the internet on pregnancy and the perception of pregnancy risk scale.
Descriptive statistics, including percentages and means, as well as multiple linear regression analysis, were utilized to analyze the data.
Results: As the risk perception in pregnancy increased, the level of decision-making via the internet increased (β=0.118 p=0.000). Among pregnant women experiencing pregnancy-related health issues, a significant increase in decision-making via the internet was observed (β=0.092, p=0.046). As the age ofwomen increased (β=-2.623 p=0.013) and income was perceived to be equal to expenses (β=-1.499, p=0.011) or more than expenses (β=-1.953, p=0.023),decision-making via the internet during pregnancy decreased. Unwanted pregnancy has a “reducing” effect of approximately two times on online decisionmaking(β=-1.919 p=0.026). The number of pregnancies, education and family type were found to have no statistical effect on decision-making (p>0.05).Conclusion: As the risk perception increases in pregnant women, online decision-making also increases. Factors such as some socio-demographic and obstetric factors affect online decision-making of pregnant women. Keywords: Pregnancy, online, decision-making, risk perception, Turkey
Gebelerin İnternet Yoluyla Karar Alma Düzeyi Üzerine Risk Algısının, Sosyo-demografik ve Obstetrik Faktörlerin Etkisinin İncelenmesi: Çoklu Doğrusal Regresyon Analiz Modeli
Amaç: Bu çalışmada amaç; gebelerin gebelikle ilgili konularda internet yoluyla karar alma düzeyi üzerine risk algısının, sosyo-demografik ve obstetrik
faktörlerin etkisini incelemektir.
Yöntem: Çalışma kesitsel tiptedir. Araştırma online olarak Türkiye’de yaşayan 384 gebe ile gerçekleştirilmiştir. Verilerin toplanmasında gebe tanıtıcı bilgi
formu, gebelikte internet yoluyla karar alma ve gebelikte risk algısı ölçeği kullanılmıştır. Verilerin analizinde yüzdelik, ortalama gibi tanımlayıcı istatistikler ve
çoklu doğrusal regresyon analizi kullanılmıştır.
Bulgular: Çalışmada gebelikte risk algısı arttıkça internet yoluyla karar alma düzeyinde artış olduğu bulunmuştur (β=0,118, p=0,000). Gebeliğe bağlı sağlık
sorunu yaşayan gebelerde, internet yoluyla karar alma puanında artış olduğu saptanmıştır (β=0,092, p=0,046). Gebelerin yaşı arttıkça (β=-2,623, p=0,013) ve gelir gidere denk (β=-1,499, p=0,011) ve gelir giderden fazla olarak algılandığında (β=-1,953, p=0,023) gebelikte internet yoluyla karar almanın azaldığı saptanmıştır. Gebeliğini hiç istememe durumunun, online karar alma puanı üzerinde yaklaşık iki kat “azaltıcı” etkisinin olduğu belirlenmiştir (β=-1,919 p=0,026). Sonuç: Gebelerde risk algısı arttıkça, online karar verme düzeyi de artmaktadır. Gebenin online karar verme düzeyini; bazı sosyo-demografik ve obstetrik faktörler etkilemektedir.
Anahtar Kelimeler: Gebe, online, karar alma, risk algısı, Türkiye
Aktaş S, Yazıcı Topçu T, Palancı Ay Ö, Aydın R. Investigation of the Effect of Risk Perception, Sociodemographic
and Obstetric Factors on the Level of Decision Making of Pregnant Women Via the Internet: Multiple Linear
Regression Analysis Model. Mediterr Nurs Midwifery.