YER ALTI İŞ MAKİNELERİ ŞASİLERİNDE KAYNAKLI ONARIM PROSEDÜRÜ


Creative Commons License

Uslu U., Küçükömeroğlu T.

12. KAYNAK TEKNOLOJİSİ ULUSAL KONGRE VE SERGİSİ, Ankara, Türkiye, 19 - 20 Kasım 2021, cilt.1, ss.1-6

  • Yayın Türü: Bildiri / Tam Metin Bildiri
  • Cilt numarası: 1
  • Basıldığı Şehir: Ankara
  • Basıldığı Ülke: Türkiye
  • Sayfa Sayıları: ss.1-6
  • Karadeniz Teknik Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Bu çalışmada, yeraltı iş makinalarının genel bakımında şasilerinin kaynaklı onarım prosedürünün belirlenmesi amaçlanmıştır. Söz konusu prosedür araç üzerinde tespit edilen hasarların  kaynaklı onarımla gerçekleştirilme adımlarını içermektedir. Araç şasisi üzerine gelen yükler bilgisayar ortamında simule edilmesiyle elde edilen gerilme analizi neticesinde şasi üzerindeki gerilme yığılmalarının yoğun olduğu ve dolayısıyla hataların öncelikli olarak başlayacağı bölgeler tespit edildi. Ardından araç tamamen demonte edilerek şasiler ortaya çıkarıldı. Şasiler, kumlanarak üzerlerindeki tüm kalıntılar kaldırıldıktan sonra penetrant sıvı ve manyetik parçacıkla muayene edilerek şasideki tüm hatalar ortaya çıkarıldı. Tahribatsız muayeneler sonucu elde edilen bulgular gerilme analiziyle karşılaştırıldı ve hataların analizdeki gerilme yığılmalarının yoğun olduğu bölgelerde yoğunlaştığı görüldü. Belirlenen hatalar, karakterlerine göre sınıflandırıldıktan sonra hataların onarım adımlarını sistematik olarak ortaya koyan kaynaklı onarım prosedürü belirlendi. Belirlenen onarımların şasilerin üzerine uygulanmış halini simule eden araç şasisi, üzerine gelen yüklerle bilgisayar ortamında tekrar gerilme analizine tabi tutulduğunda elde edilen sonuçta, gerilme yoğunluğu ve değerlerinin ilk analize göre önemli ölçüde azaldığı görüldü. Şasilerin detaylı revizyonu sonucu yapılan onarım ve konstrüktif değişikliklerle şasideki gerilme dağılımının daha homojen hale gelmesi sağlanarak aracın operasyonel verimliliğini arttırılmıştır.