6th International Current Issues Congress on Medicine, Nursing, Midwifery, and Health Sciences, İzmir, Turkey, 22 - 23 March 2025, pp.308-314, (Full Text)
Hemşirelik öğrencileri için ahlaki gelişim, meslek hayatlarında etik kararlar alabilmeleri, hasta haklarına saygı göstermeleri ve güvenilir bir sağlık profesyoneli olmaları açısından büyük önem taşır. Ahlaki gelişim, empati kurma, vicdani sorumluluk taşıma ve hasta merkezli bakım sunma becerilerini geliştirir. Ayrıca, etik ikilemlerle karşılaştıklarında doğru kararlar verebilmeleri için mesleki etik ilkeleri benimsemelerini sağlar. Bu nedenle, hemşirelik eğitimi sırasında ahlaki gelişimin desteklenmesi, nitelikli ve etik bilince sahip sağlık çalışanları yetiştirmek için gereklidir. Bu doğrultuda araştırma, hemşirelik öğrencilerinin ahlaki gelişim açısını değerlendirmek üzere tasarlandı. Veriler Şubat 2025’te Karadeniz Teknik Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Hemşirelik Bölümü üçüncü sınıf öğrencilerinden toplandı. Ahlaki gelişimin değerlendirilmesi açısından “Profesyoneller İçin Ahlaki Gelişim Ölçeği” ile veriler toplandı. Ayrıca öğrencilerin yaş, cinsiyet ve hemşirelik bölümünü isteyerek seçme durumu gibi özellikleri sorgulandı. Ölçek Kohlberg’in ahlaki gelişim kuramı doğrultusunda geliştirilmiş olup 5’li likert (1-hiç katılmıyorum- 5 tamamen katılıyorum) tipte tasarlanmıştır. Ölçekten toplamda en az 12 ve en çok 60 puan alınabilmektedir. Ahlaki gelişim kuramında olduğu gibi alt boyutları isimlendirilen ölçekte 12-27 puan arası gelenek öncesi düzey, 28-44 puan arası geleneksel düzey ve 45-60 puan arası ise gelenek sonrası düzeye karşılık gelmektedir. Araştırmaya katılan hemşirelik öğrencilerinin %83.6’sının kadın, yaş ortalamalarının olduğu 21.45±2.24 ve %68.5’inin hemşireliği isteyerek seçtiği belirlendi. Öğrencilerin %69.9’unun geleneksel düzey ahlaki gelişim aşamasında olduğu ve %30.1’inin gelenek sonrası düzey ahlaki gelişim aşamasında olduğu tespit edildi. Araştırma sonuçları, hemşirelik öğrencilerinin büyük bir kısmının ahlaki gelişim açısından geleneksel düzeyde olduğunu, ancak önemli bir kısmının da gelenek sonrası düzeye ulaştığını göstermektedir. Hemşirelik öğrencilerinin ahlaki gelişimlerini daha ileri seviyeye taşınabilmesi için eğitim programlarında etik tartışmalar, vaka analizleri ve mesleki etik derslerinin daha fazla vurgulanması yararlı olabilir.