THE REDEFINITION OF SOFT POWER THROUGH FISCAL INSTRUMENTS


Kaya Y. Ç., Aras F. Ç.

ÇUKUROVA 15th INTERNATIONAL SCIENTIFIC RESEARCHES CONFERENCE, Adana, Türkiye, 15 Haziran - 17 Temmuz 2025, ss.962-969, (Tam Metin Bildiri)

  • Yayın Türü: Bildiri / Tam Metin Bildiri
  • Basıldığı Şehir: Adana
  • Basıldığı Ülke: Türkiye
  • Sayfa Sayıları: ss.962-969
  • Karadeniz Teknik Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Bu çalışma, kalkınma yardımlarının yalnızca ekonomik destek sağlama işleviyle sınırlı kalmayıp, dış politika hedeflerinin gerçekleştirilmesinde çok yönlü bir diplomasi aracı olarak yeniden yapılandığını incelemektedir. Literatürde yumuşak güç ve ekonomik devlet araçsallığı kavramları çerçevesinde anlam kazanan bu dönüşüm, Çin, Avrupa Birliği ve Türkiye örnekleri üzerinden karşılaştırmalı olarak ele alınmıştır. Çin’in altyapı öncelikli, karşılıklı çıkarlara dayanan ve çoğu zaman koşulsuz yürütülen yardım modeli; Avrupa Birliği’nin normatif değerlere dayalı, reform beklentisi içeren ve kurumsal temellere oturan yaklaşımı; Türkiye’nin ise kültürel ve dini göndermelerle desteklenen, insani diplomasi ile stratejik açılımı harmanlayan hibrit modeli, bu dönüşümün farklı yönlerini yansıtmaktadır. Yardımların etkisi, aktarılan kaynak miktarından çok, yerel bağlama duyarlılık, kurulan yapısal ilişki ve alıcı toplumdaki algısal karşılık üzerinden şekillenmektedir. Bu bağlamda çalışma, kalkınma yardımlarının yalnızca diplomatik bir araçla sınırlı kalmadığını, aynı zamanda maliye politikası aracı niteliği taşıdığını vurgulamak üzere “mali yumuşak güç” kavramını literatüre kazandırmaktadır. Yardım süreçlerinde şeffaflık, yerel yapılarla eşgüdüm ve sürdürülebilirlik ilkeleri ön plana çıkarılmakta; mali etkilerin ve dış politika hedeflerinin dengeli biçimde tasarlanması gerektiği savunulmaktadır. Elde edilen bulgular, kalkınma yardımlarının uluslararası ilişkilerde etkili bir dış politika enstrümanına dönüştüğünü ortaya koymaktadır.

This study examines the transformation of development aid from a conventional economic support tool into a multifaceted instrument of diplomacy aligned with foreign policy objectives. Drawing on the theoretical frameworks of soft power and economic statecraft, the paper offers a comparative analysis of the aid strategies of China, the European Union, and Turkey. China’s infrastructure-focused and largely unconditional model, the EU’s normative and reform-oriented approach, and Turkey’s hybrid strategy that blends humanitarian diplomacy with strategic outreach reflect the varying roles aid plays in international relations. The study finds that aid effectiveness is not solely determined by its volume but also by contextual sensitivity, engagement with local capacities, and recipient perceptions. Introducing the concept of “fiscal soft power,” the study argues that development aid functions not only as a diplomatic tool but also as a fiscal policy instrument. It highlights the importance of transparency, sustainability, and institutional alignment in aid delivery, calling for a careful balance between financial impact and foreign policy design. The findings suggest that development aid has evolved into a complex and layered instrument that influences both governance structures and international influence in diverse ways.