Hemşirelik Öğrencilerinin Hasta Haklarını Korumaya Yönelik Etik Davranışları ile Tıbbı Hataya Eğilimleri Arasındaki İlişkinin Belirlenmesi


Bıyık Bayram Ş., Gülnar E., Çalışkan N., Yılmaz A.

9. Uluslararası Adli Hemşirelik Kongresi, Kırıkkale, Türkiye, 20 - 22 Mayıs 2025, ss.359-360, (Özet Bildiri)

  • Yayın Türü: Bildiri / Özet Bildiri
  • Basıldığı Şehir: Kırıkkale
  • Basıldığı Ülke: Türkiye
  • Sayfa Sayıları: ss.359-360
  • Karadeniz Teknik Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Hasta haklarını korumaya yönelik etik davranışların hemşirelik uygulamalarında benimsenmesi, tıbbi hataların önlenmesi ve hemşirelerin etik yaklaşıma önem vermesinde kritik bir rol oynamaktadır. Bu doğrultuda çalışmanın amacı, hemşirelik öğrencilerinin hasta haklarını korumaya yönelik etik davranışları ile tıbbi hataya eğilimleri arasındaki ilişkinin belirlenmesidir. Bu çalışma tanımlayıcı ve ilişki arayıcı türdedir. Çalışma bir üniversitenin hemşirelik bölümü son sınıfında öğrenim gören 133 öğrenci ile yürütülmüştür. Veriler, “Tanımlayıcı Özellikler Formu”, “Tıbbi Hataya Eğilim Ölçeği” ve “Hemşirelerin Hasta Haklarını Korumaya Yönelik Etik Davranış Ölçeği” kullanılarak toplanmıştır. Verilerin değerlendirilmesinde Pearson Korelasyon analizi kullanılmıştır. Çalışmanın yürütülebilmesi için etik kurul ve kurum izinleri alınmıştır (No: 2025/50, tarih:26.03.2025). Araştırmaya katılan öğrencilerin yaş ortalaması 22,55±0,99 olup, %84,2’si kadındır. Öğrencilerin %71,4’ünün hasta haklarına, %72,9’unun ise tıbbi hatalara ilişkin eğitim aldığı belirlenmiştir. Öğrencilerin hemşirelerin hasta haklarını korumaya yönelik etik davranış puan ortalaması 112,05±12,61, tıbbi hataya eğilim puan ortalaması 217,72±21,65 olarak saptanmıştır. İki ölçek arasında pozitif yönde istatistiksel olarak anlamlı bir ilişki olduğu belirlenmiştir (r=0,423, p<0,001). Çalışma sonucunda hemşirelik öğrencilerinin hasta haklarını korumaya yönelik etik davranışları ile tıbbi hataya eğilimleri arasında anlamlı bir ilişki olduğu belirlenmiştir. Mezuniyet aşamasındaki öğrencilerin etik davranış düzeylerinin, tıbbi hataların önlenmesinde önemli bir rol oynadığı göz önünde bulundurulduğunda; eğitim programlarında hasta haklarına yönelik etik farkındalığı artırmaya yönelik içeriklere yer verilmesi önem taşımaktadır. Bu kapsamda, etik ikilemler ve hasta güvenliği konularını içeren vaka temelli eğitimlerin müfredata entegre edilmesi önerilmektedir.