2nd International Congress on Ship and Marine Technology, İstanbul, Türkiye, 16 - 18 Eylül 2021, ss.383-396
Gemiler, kıç formlarında yeterli pervane yuvasına sahip olmadıklarında veya birden fazla ana makineye sahip
olduklarında gerekli alanı sağlamak için skegli olarak inşa edilmektedir. Son yıllarda yapılan Karadeniz tipi balıkçı
gemileri de birden fazla ana makinaya sahip olduklarından skegli olarak inşa edilmektedir.
Bu çalışmada sancak ve iskelede skegleri bulunan üç ana makineye sahip bir Karadeniz tipi balıkçı gemisinin
skeglerinin merkez omurgaya göre konumlarının direnç analizleri Hesaplamalı Akışkanlar Dinamiği (HAD) yardımı
ile incelenmiştir. İncelenen Karadeniz tipi balıkçı gemisi 35.60 metre boyunda ve 13.32 metre genişliğindedir. Skegler
merkez omurgadan itibaren 2.00 metre mesafeden başlanarak 0.25 metre aralıklarla 4.00 metreye kadar
yerleştirilmiştir. Önce skegsiz formun, sonra oluşturulan dokuz adet skegli formun direnç analizleri HAD yardımı ile
yapılmıştır. Direnç analizleri sakin suda Fn 0.280 (10 knots), Fn 0.308 (11 knots), Fn 0.336 (12 knots) ve Fn 0.364
(13 knots) değerlerinde yapılmıştır. Oluşturulan on adet formun toplam direnç değerleri verilmiştir. Skegli formların
toplam direnç değerleri, skegsiz formunki ile karşılaştırılarak direnç açısından skeglerin performansları incelenmiştir.
Elde edilen sonuçlara göre en az dirence sahip formun skegleri merkez omurgaya 2.75-3.00 metre aralığındaki
mesafede bulunmuştur. 35 metre boy ve 13 metre civarı genişliğe sahip Karadeniz tipi balıkçı gemilerinin skeglerinin
merkez omurgaya göre en uygun mesafesi direnç açısından 3.00 metre olduğu tespit edilmiştir. Elde edilen sonuç
Karadeniz tipi balıkçı gemilerinin tümünde geçerli olabileceği gibi gemi boyuna ve genişliğine göre skeglerin merkez
omurgaya göre direnç açısından en iyi mesafesinin değişebileceği de göz önünde bulundurulmalıdır.