KARADENİZ TİPİ BALIKÇI GEMİLERİNDE SKEG KONUMLARININ DİRENÇ AÇISINDAN İNCELENMESİ


Creative Commons License

Saral D., Köse E.

2nd International Congress on Ship and Marine Technology, İstanbul, Türkiye, 16 - 18 Eylül 2021, ss.383-396

  • Yayın Türü: Bildiri / Tam Metin Bildiri
  • Basıldığı Şehir: İstanbul
  • Basıldığı Ülke: Türkiye
  • Sayfa Sayıları: ss.383-396
  • Karadeniz Teknik Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Gemiler, kıç formlarında yeterli pervane yuvasına sahip olmadıklarında veya birden fazla ana makineye sahip

olduklarında gerekli alanı sağlamak için skegli olarak inşa edilmektedir. Son yıllarda yapılan Karadeniz tipi balıkçı

gemileri de birden fazla ana makinaya sahip olduklarından skegli olarak inşa edilmektedir.

Bu çalışmada sancak ve iskelede skegleri bulunan üç ana makineye sahip bir Karadeniz tipi balıkçı gemisinin

skeglerinin merkez omurgaya göre konumlarının direnç analizleri Hesaplamalı Akışkanlar Dinamiği (HAD) yardımı

ile incelenmiştir. İncelenen Karadeniz tipi balıkçı gemisi 35.60 metre boyunda ve 13.32 metre genişliğindedir. Skegler

merkez omurgadan itibaren 2.00 metre mesafeden başlanarak 0.25 metre aralıklarla 4.00 metreye kadar

yerleştirilmiştir. Önce skegsiz formun, sonra oluşturulan dokuz adet skegli formun direnç analizleri HAD yardımı ile

yapılmıştır. Direnç analizleri sakin suda Fn 0.280 (10 knots), Fn 0.308 (11 knots), Fn 0.336 (12 knots) ve Fn 0.364

(13 knots) değerlerinde yapılmıştır. Oluşturulan on adet formun toplam direnç değerleri verilmiştir. Skegli formların

toplam direnç değerleri, skegsiz formunki ile karşılaştırılarak direnç açısından skeglerin performansları incelenmiştir.

Elde edilen sonuçlara göre en az dirence sahip formun skegleri merkez omurgaya 2.75-3.00 metre aralığındaki

mesafede bulunmuştur. 35 metre boy ve 13 metre civarı genişliğe sahip Karadeniz tipi balıkçı gemilerinin skeglerinin

merkez omurgaya göre en uygun mesafesi direnç açısından 3.00 metre olduğu tespit edilmiştir. Elde edilen sonuç

Karadeniz tipi balıkçı gemilerinin tümünde geçerli olabileceği gibi gemi boyuna ve genişliğine göre skeglerin merkez

omurgaya göre direnç açısından en iyi mesafesinin değişebileceği de göz önünde bulundurulmalıdır.