INTERNATIONAL MULTI-DISCIPLINARY CHILDREN'S STUDIES CONGRESS, Ankara, Türkiye, 18 - 19 Temmuz 2021, ss.284-292
Bu çalışmada, tektipleştirilmiş annelik ve babalık temsillerine eleştirel bir bakış sunulmakta,
annelik ve babalık deneyimleri çeşitli teorik ve metodolojik yaklaşımlarla incelenmektedir.
Sınıf, etnik köken, ırk, cinsiyet, cinsellik ve aile farklılıkları dâhil olmak üzere çeşitli
ebeveynlik formları odağında toplumsal cinsiyet teorileri ile toplumsal cinsiyete dayalı
anlatıların, yaşamların, uygulamaların, kimliklerin ve kurumların çoklu boyutlarıyla
ilgilenilmektedir. Bu doğrultuda çalışmaya konu edinilen, ataerkil ideolojiyle çatışan değerleri
yansıtan, sınırları aşan ve toplumsal değerleri tartışan Sara Şahinkanat’ın yazdığı, Ayşe
İnan’ın resimlediği Annemin Çantası ve Babamın Battaniyesi resimli kitaplarında öne çıkan
konular annelik ile babalığın farklı imgeleridir. Postmodern olarak nitelendirilebilecek her iki
resimli kitapta da anne ve babanın karakterizasyonları ile çocuklarıyla ilişkileri saygı, eşitlik
ve sosyal adalet çerçevesinde ebeveynliğe feminist bir bakış getirmekte ve cinsiyet ayrımı
yapılmadan ataerkilliği içten dışa değiştirmeye hazır, güçlü, sosyal olarak bilinçli yetişkinler
üreten ebeveynlik öne çıkarılmaktadır. Ebeveynlik konusunda keskin tanımların yapılmadığı
iki eserde kurgulanan anne ve baba modeli, çocukları üzerinde tahakküm ve güç kullanmak
yerine gücü çocuklarıyla paylaşmaktadır. Böylelikle anne ve baba rollerinin benzer
doğrultuda şekilleneceği bir model önerilmekte, eşitliği ve sosyal adaleti destekleyen değerler
ve davranışlar sergileyen çocuklar yetiştirmek amaçlanmaktadır. Metinler incelenirken nitel
araştırma yöntemlerinden olan doküman analizi tercih edilmektedir. Eserlerin annelik ve
babalık bağlamında irdelenmesinde hareket noktası olarak metin ve resim kullanılmaktadır.
İki eser belirlenen temalara göre değerlendirilerek toplanan veriler betimsel analize tabi
tutulmakta ve özellikle dezavantajlı kadınlar olmak üzere çeşitli gruplar için sosyal değişimin
teşvik edilmesini destekleyen postfeminist bakış açısıyla çözümlenmektedir. Ortaya çıkan
bulguların desteklenmesi amacıyla metinlerden doğrudan alıntılar yapılmaktadır.
In this study, a critical view of the standardized representations of motherhood and fatherhood
is presented, and motherhood and fatherhood experiences are examined with various
theoretical and methodological approaches. It deals with gender theories and multiple
dimensions of gender-based narratives, lives, practices, identities, and institutions, with a
focus on various forms of parenting, including class, ethnicity, race, gender, sexuality, and
family differences.In this direction, the prominent subjects in the picture books of Annemin
Çantası and Babamın Battaniyesi, illustrated by Ayşe İnan, written by Sara Şahinkanat, which
reflect values that conflict with patriarchal ideology, cross borders and discuss social values,
are different images of motherhood and fatherhood. In both picture books that can be
described as postmodern, the characterizations of the mother and father and their relationships
with their children bring a feminist perspective to parenting within the framework of respect,
equality, and social justice, and parenthood that produces strong, socially conscious adults
who are ready to change patriarchy from the inside out without gender discrimination are
highlighted. The mother and father model, which is fictionalized in two works in which no
sharp definitions of parenting are made, share power with their children instead of using
dominance and power over their children. Thus, a model is proposed in which the roles of
mother and father will be shaped similarly, and it is raised children who display values and
behaviours that support equality and social justice. When examining texts, document analysis,
which is one of the qualitative research methods, is preferred. Text and pictures are used as
the starting point in examining the works in the context of motherhood and fatherhood. The
two works are evaluated according to the determined themes, and the collected data are
subjected to descriptive analysis and analysed from a postfeminist perspective that supports
the promotion of social change for various groups, especially disadvantaged women. To
support the findings, citations are made from the texts.