19. Yüzyılda Trabzon Maçka Mimarisinin Taş ve Ahşap Süslemesine Dair Bir Değerlendirme


Creative Commons License

Önal R. Ç.

Cumhuriyet'in 100. Yılında Sanat Tarihi Çalışmaları, halıcı esra,gökler burak muhammet, Editör, Fenomen Yayıncılık, Erzurum, ss.179-210, 2023

  • Yayın Türü: Kitapta Bölüm / Mesleki Kitap
  • Basım Tarihi: 2023
  • Yayınevi: Fenomen Yayıncılık
  • Basıldığı Şehir: Erzurum
  • Sayfa Sayıları: ss.179-210
  • Editörler: halıcı esra,gökler burak muhammet, Editör
  • Karadeniz Teknik Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Antik dönemden itibaren farklı medeniyetlere ev sahipliği yapmış Trabzon’un önemli ilçeleri arasında yer alan Maçka, 19. yüzyılda yapılmış mimari eserler açısından oldukça zengindir. Hem kiliselerin hem de camilerin eş zamanlı olarak mimariye kazandırıldığı bu dönemde, eserler üzerinde görülen yoğun süslemeler ise kaliteli işçiliği ve geniş bir repertuvarın ürünleri olan motifleri ile dikkat çekmektedir. Bu çalışmada bölgenin ibadet mekanlarında ana cephelerde, kapı ve pencerelerde, mihrap, minber, mahfil, vaaz kürsüsü, tavan ve sütun gibi mimari elamanlarında görülen taş ve ahşap süslemeler konu edilmiştir. Yerel uygulamalar bağlamında somut bir arşivi ifade eden bu süslemeleri tanımlayarak literatüre kazandırmanın hedeflendiği bu çalışmada, bölgeye yapılan saha ziyaretlerinde elde edilen verilerin yanı sıra, alan yazındaki diğer çalışmalardan da faydalanılmış, metin içindeki bilgiler görsellerle desteklenerek okuyucuya sunulmuştur. Geometrik, bitkisel, nesneli, figürlü ya da yazı temelli süslemelerde, motif seçimlerinde inancın etkisi, eski geleneklere bağlılık, kendinden sonraki dönemlere aktarılan sanat algısı, farklı etnik kökenlerin sanatsal etkileşimi, ortak yönler ya da farklılaşan özellikler irdelenmiştir. Motiflerin gizil anlamları ve süslemelerin uygulama alanları üzerinde durulmuş, süslemelerin meydana getirildiği teknikler belirlenmeye çalışılmıştır. Geç dönem Osmanlı sanatının bölge mimarisinde ne oranda uygulanabildiği, yerel kültürün sanata ne şekilde yansıdığı, inanç temelli farklılıklar ve benzerliklerin neler olduğunu belirlemek amaçlanmıştır.

Maçka, an important district of Trabzon province that has hosted various civilizations since ancient times, is very rich in architectural works built in the 19th century. During this period, when both churches and mosques were introduced into architecture at the same time, the ornamentation on the artifacts draws attention with its craftsmanship and motifs that are the result of a diverse repertoire. This study focuses on the stone and wooden ornamentations on the main facades, doors and windows, mihrab, minbar, dikka, preaching pulpit, ceiling, and columns of the prayer places of the region. This study, which aimed to define and introduce these ornamentations, which constitute a concrete archive in the context of local practices, to the literature, used data obtained during field visits to the region as well as other studies in the literature and presented to the reader in the text supported by images. The influence of religion in motif choices, loyalty to previous traditions, the perception of art transferred to subsequent periods, the artistic interaction of different ethnic origins, and common aspects or distinguishing features were investigated in geometric, floral, object, figural, or text-based ornamentations. The hidden meanings of the motifs and the application areas of the ornamentations were emphasized, and the techniques used to create the ornamentations were attempted to be determined. It is aimed to determine how far late Ottoman art can be applied in regional architecture, how local culture influences art, and what religious differences and similarities exist