TÜSEB TÜSPE Uluslararası Sağlık Politikaları Kongresi, İstanbul, Türkiye, 25 - 26 Mayıs 2022, ss.34-35
Konu
ve Amaç: 10
Ocak 2020 tarihinde kurulan Sağlık Bakanlığı Koronavirüs Bilim Kurulu 38
üyeden oluşmaktadır. Sağlık Bakanının çağrısıyla düzenli olarak toplanan kurul
bugüne kadar pandemiyle mücadeleyi yönlendiren, insanların ve kurumların
faaliyetlerini düzenleyen tavsiye kararları almış, Sağlık Bakanlığı üzerinden
hükümete önerilerde bulunmuştur.
Bu çalışmanın amacı,
Sağlık Bakanlığı Koronavirüs Bilim Kurulu kararlarında pandemiyle mücadele
politikalarının ayak izlerini sürmek ve tanımlamaktır.
Yöntem:
Araştırmada bir nitel araştırma yöntemi olan doküman incelemesi yöntemi kullanılmıştır.
Bu kapsamda Sağlık Bakanlığı web sitesinin Basın Duyuruları sekmesinden ulaşılan
45 adet basın açıklaması içerik analizine tabi tutulmuştur. Pandemi sürecinin
akışı ve kurul kararlarının karakteristik özellikleri dikkate alınarak süreç;
panik dönem (aşıya kadar olan dönem), kontrollü normalleşme dönemi (aşı sonrası
omicron varyantına kadar olan dönem) ve normalleşme dönemi (omicron varyantı
sonrası) olmak üzere üç kategoriye ayrılarak analiz edilmiştir. Her kategori
kendi içinde kaygılar ve stratejiler başlıkları altında alt kodlamalara tabi
tutulmuş ve birbiriyle karşılaştırılarak yorumlanmıştır.
Bulgular:
Panik dönem; bu dönemde kaygılara ilişkin bazı alt temalar “vaka sayıları”, “aşı
temini” ve “mutant virüsler” olarak belirlenmiştir. Stratejilere ilişkin alt
temalar ise “dijital sağlık alt yapısının güçlendirilmesi”, “kısıtlamalar” ve “rehber
ve kılavuzların hazırlanması” olarak belirlenmiştir.
Kontrollü normalleşme
dönemi; bu dönemde kaygılara ilişkin bazı alt temalar “mutant virüsler”,
“kontrolsüz gevşeme”, “aşı tutumu” ve “pandemi yorgunluğu” olarak
belirlenmiştir. Stratejilere ilişkin alt temalar ise “yerli aşı üretimi”,
dijital sağlık alt yapısı”, “kurumlar arası iş birlikleri”, “etkin aşılama” ve
“yerinden karar programı” olarak belirlenmiştir.
Normalleşme dönemi; bu
dönemde kaygılara ilişkin bazı alt temalar “hatırlatma dozları”, “aşıda dışa
bağımlılık” ve “tedbirlere uyma” olarak belirlenmiştir. Bu dönemde özellikle
Omicron varyantının diğer varyantlara oranla daha az tehlikeli olduğunun
anlaşılması nedeniyle “kısıtlamalara” ve “karantina sürelerine” ilişkin
tedbirlerde gevşeme kararları alınmıştır. Ayrıca bu dönemde yerli aşı TURKOVAC’
ın kullanımına başlanmasıyla aşıda dışa bağımlılık nedeniyle var olan
kaygıların azaldığı görülmüştür.
Sonuç: Sağlık Bakanlığı Koronavirüs Bilim Kurulu
pandemi sürecinde aktif ve etkin rol üstlenmiş olup, taşıdıkları kaygılar ve
belirledikleri stratejiler ile sürecin başarılı yürütülmesinin merkezinde yer
almıştır.
Subject and purpose: The
Coronavirus Scientific Committee of the Ministry of Health, which was
established on January 10, 2020, has 38 members. The committee, which meets
regularly at the Minister of Health's request, has issued proposals to direct
the pandemic's fight, regulate people's and institutions' activities, and make
advice to the government through the Ministry of Health.
This study aims to trace
the footprint and define the policies of combating the pandemic in the
decisions of the Ministry of Health Coronavirus Science Committee.
Method: The
study employed the document analysis approach, which is a qualitative research
technique. In this regard, content analysis was performed on 45 official press
briefings obtained from the Ministry of Health's website. The analysis
procedure was divided into three categories: panic term (period until
vaccination), controlled normalization term (period until post-vaccine to
omicron variant), and normalization term (post-omicron variant), taking into
account the progress of the pandemic process and the features of the board
decisions. Each category was sub-coded under the headings of concerns and strategies
and interpreted by comparing them with each other.
Results:
Panic term; throughout this period, some sub-themes such as "case
numbers," "vaccine supplies," and "mutant viruses"
were highlighted as concerns. "Strengthening the digital health
infrastructure," "restrictions," and "preparing
recommendations and guidelines" were listed as sub-themes connected to the
strategies.
Controlled normalization
term; during this period, some sub-themes such as "mutant
viruses," "uncontrolled relaxation," "attitude towards
vaccination," and "pandemic fatigue" were listed as concerns.
"Local vaccine production," "digital health
infrastructure," "inter-institutional collaborations,"
"effective vaccination," and "decentralized decision-making
program" were identified as sub-themes connected to the strategies.
Normalization term: during
this period, sub-themes such as "reminder doses," "external
dependence on vaccines," and "compliance with the measures" were
listed as concerns. During this time, it was decided to reduce the
"restrictions" and "quarantine periods" because it was
believed that the Omicron variant was less harmful than previous variants.
Furthermore, it was observed that when the local vaccine TURKOVAC became more
widely used during this time frame, concerns regarding foreign vaccination
dependency diminished.
Conclusion: With the worries they
hold and the methods they offer, the Coronavirus Scientific Committee of the
Ministry of Health has played an efficient and active role in the pandemic process
and has been at the center of the process's successful execution.