Türk Denizcilik ve Deniz Bilimleri Dergisi, cilt.6, sa.2, ss.207-223, 2020 (Hakemli Dergi)
Balıkçı gemilerinin formları milletlerin balıkçılık kültürlerine, çalışılan deniz koşullarına,
yapılan balıkçılık türüne göre şekillenir. Bu yüzden her ülkenin balıkçı gemisi kendine
özgüdür ve formları birbirinden farklıdır.
Sunulan çalışmada, Karadeniz Bölgesi Sürmene Yeniay-Çamburnu (Mahno)
tersanelerinde inşa edilen balıkçı teknelerinin formlarına göre tasarlanan Karadeniz tipi
bir balıkçı teknesinin direnç analizi Hesaplamalı Akışkanlar Dinamiği (HAD) ile
incelenmiştir. Balıkçı teknesi 35.6 metre uzunluğundadır. Direnç analizleri sakin suda ve
Fn 0.028-0.420 değerleri (1-15 knot) aralığında yapılmıştır.
Yapılan HAD hesaplamaları sonucunda elde edilen direnç değerleri verilmiştir. Tekne
yüzeyindeki dalga yapısı ve serbest su yüzeyinde oluşan dalga paternleri gösterilmiştir.
Karadeniz tipi balıkçı teknesi formunun oluşturduğu dalga paternleri, benzer gemilerin
dalga sistemleri ile karşılaştırılarak yorumlanmıştır.
HAD sonucunda elde edilen direnç grafiği ve dalga karakteristikleri göz önüne
alındığında, geleneksel Karadeniz tipi balıkçı teknelerinin ekonomik servis hızının
yaklaşık 11 deniz mili (Fn 0.308) olduğu belirlenmiştir. Ekonomik hızı artırmak için
yumrubaş optimizasyonunun yapılması gerektiği vurgulanmıştır.
The forms of fishing vessels are shaped
according to the fishing cultures of the
nations, the sea conditions which are
operated, and the type of fishing gears.
Therefore, each country's fishing vessel is
unique, and its forms are different from each
other.
The study presented, resistance analyses of
a Black Sea type fishing boat, which is
designed regarding the forms of fishing
vessels built in the Sürmene YeniayÇamburnu (Mahno) shipyards of the Black
Sea Region, is investigated with
Computational Fluid Dynamics (CFD). The
fishing vessel is 35.6 meters long.
Resistance analyses are made in calm water
and in the range of Fn 0.028-0.420 values
(1-15 knots).
Resistance values, obtained from CFD
calculations, are presented. Wave pattern,
which are occurred on the ship surface and
the free water surface, are shown. The wave
pattern, which are formed by the Black Sea
type fishing vessel form, are interpreted by
comparing them with the wave systems of
similar ships.
It is determined that the economic service
speed of the traditional Black Sea type of
fishing vessel is around 11 knots (Fn 0.308)
considering the resistance graphic and wave
characteristics, which are obtained
outcomes of CFD calculations. It is
emphasized that bulb optimization should
be done to increase economic speed.