Poetik Sanat ve Yaratıcı Uygulama: Şiir Koleksiyonundaki Duygusal Yörüngelerin İncelenmesi


Çakmakoğlu Ö., Sönmez E. A.

XI INTERNATlONAL SClENTlFlC RESEARCH CONGRESS, Sinop, Türkiye, 21 - 22 Kasım 2025, ss.1, (Özet Bildiri)

  • Yayın Türü: Bildiri / Özet Bildiri
  • Basıldığı Şehir: Sinop
  • Basıldığı Ülke: Türkiye
  • Sayfa Sayıları: ss.1
  • Karadeniz Teknik Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Bu çalışma, özgün bir şiir koleksiyonu aracılığıyla aşk, ayrılık ve yeniden doğuş temalarının izini sürerek yaratıcı yazımın hem bir uygulama hem de bir araştırma yöntemi olarak teorik çerçevesini ön plana çıkarmaktadır. Çalışmanın temel amacı, şiirsel yaratım sürecinin karmaşık insan duygularının ifade edilmesini ve anlamın inşasını nasıl mümkün kıldığını araştırmak ve konuşmacının sevgi, kalp kırıklığı ve ruhsal yenilenme yolculuğunu izlemektir. Yaratıcı yazma disiplinine dayanan bu çalışma, şiirin hem bir ürün hem de bir süreç olarak ikili doğasını vurgulamaktadır: Bir ürün olarak şiir, estetik ve sembolik yapıları somutlaştırırken, bir süreç olarak ise duygusal farkındalığı ve kendini ifade etmeyi teşvik eden yansıtıcı ve dönüştürücü bir uygulama işlevi görür. Koleksiyon, birbiriyle bağlantılı üç bölümden oluşmaktadır: aşk ve duygusal yakınlık, kayıp ve boşluk, umut ve ruhsal yeniden doğuş. Her bölüm, duygusal gelişimin bir aşamasını temsil etmekte ve anlatı, imgelem ve dilbilimsel formun okuyucu ve yazarın deneyimini nasıl şekillendirdiğini göstermektedir. Çalışma, yaratıcı yazımı tematik analizle birleştirerek şiirleri, yazarın kullandığı kompozisyon stratejilerini ve Aristoteles’in Şiir Sanatı’nda ortaya çıkan sembolik ve duygusal kalıpları dikkate alan bir çerçeveye oturtmaktadır. Bulgular, yaratıcı yazımı yansıtıcı bir uygulama olarak ele almanın duygusal katarsisi kolaylaştırdığını, kişisel içgörüyü geliştirdiğini ve şiirsel metinlerin yorumlama potansiyelini derinleştirdiğini ortaya koymaktadır. Yaratıcı yazarlığın teorik ve pratik boyutlarını vurgulayan çalışma, şiirin yalnızca edebi bir ifade biçimi olarak değil, aynı zamanda hem estetik duyarlılığı hem de duygusal zekâyı geliştiren insani ve dönüştürücü bir uygulama olarak işlev gördüğünü göstermektedir.

Anahtar Kelimeler: Aristoteles, Poetik Sanat, Şiir, Tematik Analiz, Yaratıcı Yazarlık

This study examines the trajectory of the themes of love, separation, and rebirth through an authentic poetry collection, foregrounding the theoretical framework of creative writing as both a practice and a mode of inquiry. Its primary aim is to investigate how the process of poetic creation enables the articulation of complex human emotions and the construction of meaning, tracing the speaker’s journey through affection, heartbreak, and spiritual renewal. Grounded in the creative writing discipline, this study emphasises the dual nature of poetry as both a product and a process: As a product, it embodies aesthetic and symbolic structures, and as a process, it functions as a reflective and transformative practice that fosters emotional awareness and self-expression. The collection is organised into three interconnected sections—love and emotional intimacy, loss and emptiness, and hope and spiritual rebirth—each representing a stage of emotional development and illustrating the ways in which narrative, imagery, and linguistic form shape the reader’s and the writer’s experience. The study combines creative writing with thematic analysis, situating the poems within a framework that considers both the compositional strategies employed by the writer and the emergent symbolic and affective patterns of Aristotle’s Affective Poetics. The findings reveal that engaging with creative writing as a reflective practice facilitates emotional catharsis, enhances personal insight, and deepens the interpretive potential of poetic texts. By emphasising the theoretical and practical dimensions of creative writing, the study demonstrates that poetry functions not merely as literary expression but as a humanistic and transformative practice that cultivates both aesthetic sensibility and emotional intelligence.

Keywords: Affective Poetics, Aristotle, Creative Writing, Poetry, Thematic Analysis