III. Theatre and Drama Studies Conference Living on the Edge: Chaos in Theatre, Film and Performance, Aydın, Türkiye, 5 - 07 Aralık 2025, ss.83, (Özet Bildiri)
Bu
çalışma, George Saunders’ın Escape from Spiderhead (Örümcek Kafa’dan Kaçış) adlı kısa öyküsünün
tiyatro performansına uyarlanması sürecinde kaos kavramının dönüşümünü
incelemektedir. Çalışma, duygusal manipülasyon, ahlaki muğlaklık ve etik
istikrarsızlık temelli bir anlatının, edebi bir biçimden performans diline
çevrilme sürecini inceleyerek çok duyulu ve canlı bir mecra olan tiyatronun,
kaosu yalnızca temsili değil, aynı zamanda deneyimsel kıldığını ortaya
koymaktadır. Saunders’ın metni, düzensizliği ve psikolojik gerilimi kontrollü
bir anlatı sesiyle dile getirirken, sahne uyarlaması bu unsurları mekânsal
tasarım, bedensel hareket, ses ve ışıklandırma yoluyla dışsallaştırarak
izleyicinin kaosu sahnedeki bir karakter olarak görmesini veya somutlaşmış bir
olgu olarak hissetmesini sağlamaktadır. Uyarlama sürecinde özellikle anlatım,
karakterizasyon, mekânsal dinamikler ve duyusal kompozisyonda meydana gelen
tematik ve yapısal değişimlere odaklanılmaktadır. Bu noktada, Lehmann’ın, parçalanma,
eşzamanlılık ve performatif yakınlık yoluyla geleneksel dramatik tutarlılığı
bozan Postdramatik Tiyatro teorisinden ve uyarlamayı hem tekrar hem de
yaratıcı dönüşüm olarak kavramsallaştıran Hutcheon’ın Bir Uyarlama Teorisi’nden
yararlanılmaktadır. Böylece, Saunders’ın orijinal öyküsünün doğrusal ve
anlatıcıya bağlı kaosunun, tiyatro bağlamında nasıl açık uçlu, etkileşimli ve
öngörülemez bir hale geldiği ortaya koyulur. Analiz, sahne uyarlamasının
metinde var olan kaos hissini yalnızca yoğunlaştırmakla kalmayıp aynı zamanda
yeniden tanımladığını ve bunu canlı performansın yakınlığı aracılığıyla
genişletirken, aynı zamanda dramaturjik seçimlerle yapılandırdığını da gösterir.
Sonuç olarak bahsi geçen uyarlama, tiyatronun kaosu basitçe tasvir etmediğini,
aynı zamanda onun bir tezahürü haline geldiğini, sahneyi düzen ve
düzensizliğin, kontrol ve çöküşün bir arada var olduğu bir eşik alanına
dönüştürdüğünü ve de sınırda yaşamanın gerçekliğini somutlaştırdığını ortaya
koyar.
Anahtar
Kelimeler: Adaptasyon,
Escape from Spiderhead, Kaos, Kontrol, Postdramatik
Tiyatro
This
study investigates the transformation of the concept of chaos in the process of
adapting George Saunders’ short story Escape from Spiderhead into a
theatrical performance. It explores how a narrative grounded in emotional
manipulation, moral ambiguity, and ethical instability evolves when translated
from a literary form into the language of performance, arguing that theatre, as
a multisensory and live medium, renders chaos not merely representational but
experiential. Whereas Saunders’ text articulates disorder and psychological
tension through a controlled narrative voice, the stage adaptation externalises
and materialises these elements through spatial design, physical movement,
sound, and lighting, allowing the audience to see chaos as a character on the
stage or feel it as an embodied phenomenon. The study focuses on the thematic
and structural shifts that occur during the adaptation process, particularly in
narration, characterisation, spatial dynamics, and sensory composition. It
draws on Lehmann’s theory of Postdramatic Theatre, which disrupts
traditional dramatic coherence through fragmentation, simultaneity, and
performative immediacy, and Hutcheon’s A Theory of Adaptation, which conceptualises
adaptation as both repetition and creative transformation. These frameworks
illuminate how the linear, narrator-bound chaos of Saunders’ original story
becomes open-ended, participatory, and unpredictable within the theatrical
context. The analysis demonstrates that the stage adaptation not only
intensifies but also redefines the sense of chaos inherent in the text, expanding
it through the immediacy of live performance while structuring it through
dramaturgical choices. Ultimately, the adaptation reveals that theatre does not
simply depict chaos but becomes a manifestation of it, transforming the stage
into a liminal space where order and disorder, control and collapse,
coexist—embodying the very condition of living on the edge.
Keywords:
Adaptation, Chaos, Control, Escape from Spiderhead, Postdramatic
Theatre