Determining The Attitudes of Nursing Students Toward E-Learning, Readiness, Expectation, and Satisfaction Levels


AYDIN M., KULAKAÇ N., UZUN SAHIN C.

Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, vol.13, no.2, pp.770-778, 2024 (Peer-Reviewed Journal) identifier

Abstract

The present study was conducted to determine the attitudes, readiness status, expectations, and satisfaction levels of nursing students toward e-learning. The study, which had a cross-sectional and correlational design, was conducted with the participation of 467 students studying in the nursing department. The data were collected with the student information form, the attitude scale towards e-learning, and the readiness and expectation level scale for the e-learning process. It was found that the readiness and expectation level scale scores of the students with computer and internet access regarding the e-learning process were statistically and significantly higher. The attitudes towards the e-learning scale and Readiness and Expectation Level for E-Learning Process Scale were weak between their age and proficiency level in using computer and communication technologies. A moderately positive and statistically significant relationship was detected between satisfaction levels from the e-learning process. As a result of the study, it was found that the attitudes of nursing students towards e-learning were partially positive, and readiness and expectation levels were moderate. It was also found that the satisfaction levels of the students from the e-learning process were above the medium level.
Bu araştırma, hemşirelik öğrencilerinin e-öğrenmeye yönelik tutumları, hazır bulunuşluk, beklenti ve memnuniyet düzeylerinin belirlenmesi amacıyla yapılmıştır. Kesitsel ve ilişki arayıcı tipte olan çalışma hemşirelik bölümünde okuyan 467 öğrencinin katılımı ile gerçekleştirildi. Veriler, öğrenci bilgi formu, e-öğrenmeye yönelik tutum ölçeği ve e-öğrenme sürecine ilişkin hazır bulunuşluk ve beklenti düzeyi ölçeği ile toplandı. Bilgisayarı ve internet erişimi olan öğrencilerin E-öğrenme sürecine ilişkin hazır bulunuşluk ve beklenti düzeyi ölçeği puanlarının istatistiksel olarak anlamlı bir şekilde yüksek olduğu saptandı. E-öğrenmeye yönelik tutum ölçeği ile E-Öğrenme Sürecine İlişkin Hazır bulunuşluk ve Beklenti Düzeyi Ölçeği, bilgisayar ve iletişim teknolojileri kullanma konusundaki yeterlilik düzeyi ve yaşları arasında zayıf düzeyde; E-öğrenme sürecinden memnuniyet düzeyleri arasında ise orta düzeyde pozitif yönde istatistiksel olarak anlamlı bir ilişki bulunmuştur. Çalışma sonucunda, hemşirelik öğrencilerinin e-öğrenmeye yönelik tutumları kısmen olumlu, hazır bulunuşluk ve beklenti düzeyleri orta seviyede bulundu. Öğrencilerin e-öğrenme sürecinden memnuniyet durumları ise orta düzeyin üzerinde olduğu belirlendi.