Bu çalışmada, Türkiye'ye yönelik uluslararası turizm talebini teşvik edebilecek faktörlerin analiz edilmesi amaçlanmaktadır. Ampirik analizlerde, 2019 yılında Türkiye'ye turist gönderen 83 ülkenin verileri ile çekim modeline bulanık mantık yaklaşımı kullanılmıştır. Analizlerde kişi başına GSYH (GDPpp), nüfus (POP), mesafe (DIST), enflasyon (INF), döviz kuru (EXCR), turizm harcaması (EXPD) ve turistik amaçlı yolcu çıkışı (DEP) değişkenleri kullanılmıştır. Çalışma sonucunda sadece nüfus, mesafe, harcama ve çıkış değişkenleri anlamlı bulunmuş ve sadece nüfus değişkeninin bulanık olduğu tespit edilmiştir. Bu bulguya göre, nüfus değişkeninin turist sayısı üzerindeki etkisinin tüm durumlarda pozitif olduğu görülmektedir. Ancak, nüfustaki değişimin birim etkisi net değildir, dolayısı ile bir aralık içinde değişen değerlerle ifade edilebilir.
In this study, it is aimed to analyze the factors that may stimulate international tourism demand for Turkey. In empirical analyses, the fuzzy logic approach to gravity model with data from 83 countries that sent tourists to Turkey in 2019 are used. GDP per capita (GDPpp), population (POP), distance (DIST), inflation (INF), exchange rate (EXCR), tourism expenditure (EXPD) and tourist departure (DEP) variables are used in the analysis. As a result of the study, only population, distance, expenditure and departure variables were found to be significant and only population variable was found to be fuzzy. According to this finding, the effect of the population variable on the number of tourists appears to be positive in all cases. However, the unit effect of change in population is not clear-cut and can be expressed by values varying within a range.