Ciddi Oyun Tabanlı Uygulamaların Hemşirelik Öğrencilerinin Bilgi Düzeyine Etkisi: Sistematik Derleme ve Meta Analiz


Creative Commons License

KULAKAÇ N., Cilingir D.

Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, cilt.12, sa.3, ss.1193-1201, 2023 (Hakemli Dergi) identifier

Özet

Bu araştırma, ciddi oyun tabanlı uygulamaların hemşirelik öğrencilerinin bilgi düzeyine etkisini sistematik derleme ve meta analiz yöntemi ile değerlendirmek amacıyla yapılmıştır. Bu amaçla “serious game, nurse, education, student” anahtar kelimeleri “ve” ve “veya” anahtar kelimeleri ile birleştirilerek Türkçe ve İngilizce olarak PubMed (including MEDLINE), SCOPUS, Cochrane, EBSCOHost, Web of Science, YÖK Ulusal Tez Merkezi ve Google Scholar tabanlarından arama yapılmıştır. Meta analize, 2012-2021 tarihleri arasında randomize kontrollü ve yarı deneysel çalışmalar dahil edilmiştir. Çalışmada, sistematik incelemeler ve meta-analizler için tercih edilen raporlama öğeleri (Preferred Reporting Items for Systematic Rewiews and Meta Analyses-PRISMA) kontrol listesi kullanılmıştır. Bu meta analizde olası bias riskini azaltmak için literatür tarama, makale seçimi, veri çekme ve makale kalitesinin değerlendirilmesi işlemleri bir ve ikinci araştırmacılar tarafından bağımsız olarak yapılmıştır. Veri tabanlarının taranması sonucunda toplam 31.724 yayına ulaşılmıştır. Araştırmaya dahil edilme kriterlerine uygun olan 7 yayının örneklem büyüklüğünün 752 olduğu bulunmuştur. Ciddi oyun uygulamaları hemşirelik öğrencilerinin bilgi düzeyini geliştirdiği belirlenmiştir (SMD:4.70, %95 güven aralığı-GA:3.89-5.51). Ciddi oyun uygulamalarının hemşirelik öğrencilerinin bilgi düzeylerini geliştirmede etkili bir yöntem olduğu sonucuna varılmıştır.
This study was conducted to evaluate the effect of serious game-based applications on the knowledge level of nursing students by systematic review and meta-analysis method. For this purpose, the keywords "serious game, nurse, education, student" were combined with the keywords "and" and "or" and searched in PubMed (including MEDLINE), SCOPUS, Cochrane, EBSCOHost, Web of Science, YÖK National Thesis Centre and Google Scholar in Turkish and English. Randomised controlled and quasi-experimental studies between 2012 and 2021 were included in the meta-analysis. The Preferred Reporting Items for Systematic Reviews and Meta Analyses (PRISMA) checklist was used in the study. In order to reduce the risk of bias in this meta-analysis, literature search, article selection, data extraction and evaluation of article quality were performed independently by one and two researchers. A total of 31,724 publications were reached as a result of searching the databases. It was found that the sample size of the 7 publications that met the inclusion criteria was 752. It was determined that serious game applications improved the knowledge level of nursing students (SMD: 4.70, 95% confidence interval-GA: 3.89-5.51). It was concluded that serious game applications are an effective method to improve the knowledge level of nursing students.