V. Ulusal/ I. Uluslararası Liman Kongresi, İzmir, Türkiye, 4 - 05 Kasım 2021, ss.75-86
Boş konteynerlerin atıl durumda depolanması, konteyner
hat operatörlerinin sabit maliyetlerinde bir artışa sebep olarak, navlun
tutarlarında yükseltici etki oluşturan masraf kalemi olarak tanımlanmaktadır. Ayrıca
doğru konteynerin, doğru zamanda, doğru bölgeye konumlandırılamaması, boş
konteynerlerin düşük ihracat talebi olan bölgelerdeki liman sahasında ya da
yakın konumdaki depolarda birikmesine, ihracat yoğun bölgelerde ise konteyner
yetersizliği problemi oluşmasına neden olmaktadır. Bu yüzden boş konteynerlerin
talebin düşük seviyede olduğu bölgelerden, yoğun olan bölgelere yeniden
konumlandırılması konteyner hat operatörlerinin alması gereken önemli bir
karardır. COVID-19 ekonomi, sağlık ve sosyal alanlarında kapsayıcı özelliği
bulunan büyük bir krizdir. Bu kriz hat operatörlerinin üzerinde baskı
oluşturarak karar yeteneklerini oldukça kısıtlamaktadır. Bu süreçte konteyner
taşımacılık zincirinin birçok halkasında maliyetlerin artması ve çoğu aktarma
limanında da yoğun sıkışıklıkların oluşması, konteynerlerin depolama sürelerini
arttırmakta ve yeniden pozisyonlandırma süreçlerinde önemli problemler
oluşturmaktadır. Bu sebeple çalışmada, COVID-19 süresince konteynerlerin liman içi
ya da depolama tesislerinde kalmasının nedenleri açıklanmakta, COVID-19’un
dönemsel ilerleyişi ve konteyner taşımacılığına yansımaları
değerlendirilmektedir. Çalışmada ayrıca mevcut koşullarda konteynerin yeniden
konumlandırılması süreçlerinde oluşan problemler tanımlanmakta ve bunların çözümüne
yönelik geliştirilen stratejiler teorik çerçevede değerlendirilmektedir.