DİNAMİK KISITLI DERS ÇİZELGELEME PROBLEMİ İÇİN HİBRİT YAPAY ARI KOLONİSİ ALGORİTMASI


Creative Commons License

Büyüközkan K.

Yön Eylem Araştırması ve Endüstri Mühendisliği, Gaziantep, Turkey, 1 - 03 November 2023, vol.1, no.1, pp.75, (Summary Text)

  • Publication Type: Conference Paper / Summary Text
  • Volume: 1
  • City: Gaziantep
  • Country: Turkey
  • Page Numbers: pp.75
  • Karadeniz Technical University Affiliated: Yes

Abstract

Ders çizelgeleme problemi literatürde sıklıkla çalışılmış güncel bir problemdir. Problem en basit hali ile derslerin birbirleri ile çakışmayacak şekilde haftanın belirli gün ve saatlerine atanmasını içermektedir. Bu hali ile problem için matematiksel modeller optimum çözüm elde edebilmektedir. Bununla birlikte gerçek hayatta karşılaşılan ders programı çizelgeleme problemi, uygulamanın yapıldığı kurumun kendine özgü bir çok kısıtı dikkate alındığında NP-Hard bir yapıya dönüşmekte ve sayma yöntemleri kullanılarak sonuca ulaşmak imkansız hale gelmektedir. Bu çalışmada Karadeniz Teknik Üniversitesi Mühendislik Fakültesi bünyesindeki bölümlerin ders programı çizelgeleme kısıtlarına cevap verebilecek, dinamik yapıya sahip bir haftalık ders çizelgeleme ara yüzü tasarlanmıştır. Arayüz sayesinde her bir bölüm sorumlusunun kendi bölümüne dair kısıtları oluşturabilmesi mümkün olmaktadır. Bu kısıtlar; öğretim üyelerinin gün ve saat tercihlerini, üçüncü ve dördüncü sınıfların boş gün tercihlerini, dersliklerin donanım özelliklerini, bazı derslerin hem sınıf hem de laboratuvar ihtiyaçlarını, derslerin işleniş şekli tercihlerini, derslerin birbirlerini kilitleme durumlarını, öğrencilerin derslerdeki başarı oranlarını kapsamaktadır. Bunlara ek olarak, belli bölümler dersliklerin bir kısmını ortak kullanırken, farklı bölümlere ait bazı dersler aynı öğretim üyesi tarafından verilebilmektedir. Çalışmanın temel amacı, her bir bölüm için farklılaşan bu kısıtların dikkate alınarak, ders çizelgelerinin en uygun şekilde bölüm sorumluları tarafından hazırlanabilmesini sağlamaktır. Problemin çözümü için kullanılan Arı algoritması, çözüm uzayının farklı noktalarını kolayca araştırarak yerel optimuma takılmaktan kurtulmayı sağlamakta, hibritleştirme için kullanılan NEH algoritması ise yerel arama esnasında çözüm yakınındaki optimum çözümün gözden kaçmasını engellemektedir. Çalışma kapsamında geliştirilen arayüz kullanılarak, gerçek hayat verileri ile bölümlerin ders programları istenilen kısıtları sağlayacak şekilde oluşturulmuştur.