5. Ulusal Hemşirelikte Yönetim Kongresi, İstanbul, Turkey, 3 - 04 May 2025, pp.100-101, (Summary Text)
Son Sınıf Hemşirelik Öğrencilerinin Yetkinlik Düzeylerinin Klinik
Karar Verme Becerilerine Etkisi: Çok Merkezli Çalışma
Ayşegül
YILMAZ1,
Havva ÖZTÜRK2, Dilara GÜL BÜLBÜL 3
1
0000-0001-6721-8926,
Karadeniz Teknik Üniversitesi, Trabzon
2 0000-0001-8515-6263,
Karadeniz Teknik Üniversitesi, Trabzon
3 0000-0002-1801-6786,
Recep Tayyip Erdoğan Üniversitesi Sağlık Hizmetleri MYO, Rize
Giriş ve
Amaç: Sağlık profesyonelleri için yetkinlik kaliteli bakım verilebilmesi ve
güvenli hizmet sunumu için temel bir kriterdir. Bu çalışmanın amacı son sınıf
hemşirelik öğrencilerinin yetkinlik düzeylerinin klinik karar verme
becerilerine etkisini belirlemektir.
Yöntem: Çalışma tanımlayıcı, kesitsel, çok merkezli tiptedir. Çalışma 15-31 Ocak 2025 tarihleri
arasında gerçekleştirilmiştir. Çalışmanın verileri “Kişisel Bilgi Formu” , “Hemşirelik
Öğrencileri Yetkinlik Ölçeği” ve “Hemşirelikte Klinik Karar Verme Ölçeği” ile
toplanmıştır. Çalışmanın evrenini Karadeniz Bölgesinde yer alan üç
üniversitenin Hemşirelik Bölümü dördüncü sınıf öğrencileri, örneklemini ise
araştırmaya dâhil edilme kriterlerine uyan ve katılmaya gönüllü olan öğrenciler
oluşturmuştur. Çalışmada evrenin tamamına ulaşılmaya çalışılmıştır. Çalışmanın
örneklem sayısı en az 102 olarak hesaplanmıştır. Veri kaybı ihtimali göz önünde
bulundurularak örneklem sayısı %20 artırılmış ve en az 123 katılımcının
örnekleme dâhil edilmesi planlanmıştır. Çalışma 158 katılımcı ile
sonlandırılmıştır.
Bulgular: Öğrencilerin
mesleği sevme durumu ile hemşirelikte klinik karar verme ölçeği toplam puan
ortalamaları arasında anlamlı bir ilişki bulunduğu belirlenmiştir. Öğrencilerin mesleği
sevme durumuna göre yetkinlik ölçeği toplam puan ortalamaları arasında anlamlı
farklılık bulunduğu belirlenmiştir (p<0.05). Klinik karar verme
ölçeği ve hemşirelik öğrencilerinin yetkinlik ölçeği toplam puanları arasında
negatif orta düzeyde korelasyon olduğu belirlenmiştir.
Sonuç: Bu çalışma sonucunda
öğrencilerin yetkinlik düzeylerinin iyi düzeyde olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Çalışmamızda öğrenciler, yetkinlik düzeylerinin
klinik karar verme becerilerine etkisinin yüksek oranda olduğunu düşündüklerini
ifade etse de, hemşirelik öğrencileri yetkinlik ölçeği ve klinik karar verme
ölçeği arasında anlamlı bir ilişki bulunmamıştır. Literatür incelendiğinde bu
iki ölçeğin karşılaştırıldığında benzer bir çalışmaya rastlanmamıştır. Anahtar
Kelimeler: Hemşirelik Öğrencileri, Karar Verme, Yetkinlik