Karesi Journal of Architecture Karesi , vol.3, no.2, pp.144-166, 2024 (Peer-Reviewed Journal)
Geçmişten günümüze müziğin evrensel dilinin mimari ile bütünleşerek somutlaşmış olduğu konser binaları,
farklı türdeki müzikal seslerin en iyi kalitede algılanmasını sağlamak amacıyla ses, hacim, sanatçı ve dinleyici
arasında kurulan ilişkinin etkili şekilde tasarıma yansıdığı, kentlerin kültür ve sanat kimliğini oluşturan kent
dokusundaki önemli sembolik yapılar olarak karşımıza çıkmaktadır. Bu özellikleriyle konser binaları hem kentsel
hem fonksiyonel hem estetik hem yapısal hem de fiziksel tasarım yaklaşımları açısından bulundukları şehirler ve
ülkeler için sembolik önem taşıyan sanatsal yapılar arasında yer almaktadır. Bu çalışmada Danimarka’nın
gelişmekte olan Ørestad kentinde Pritzker ödüllü mimar Jean Nouvel tarafından tasarlanan Kopenhag Konser
Binası incelenmiştir. Konser binasının kentteki ulaşım sistemleriyle bağlantısı araştırılarak yapının kent
siluetindeki konumu ve çevresindeki önemli yapılarla olan ilişkisi belirlenmiştir. Konser binasında, teknolojik
sistemlerin kullanımı ile malzeme seçiminin görsel ve işitsel konfora etkisi değerlendirilmiştir. İşlevlerin ve
mekânsal özelliklerin, etkili bir işitsel ve görsel performans sağlanabilmesi amacıyla yapının tasarımına nasıl
yansıtıldığı irdelenmiştir. Ayrıca konser binasının tasarım unsurlarının sirkülasyon alanlarında ve diğer
mekanların içinde yarattığı etkiler de incelenmiştir. Çalışma kapsamında konser binasının; kent ve yakın çevre
bağlamı, fonksiyonel bağlamı, fiziksel çevre bağlamı, form ve strüktürel bağlamı, salon ile fuaye-sahne-sahne
arkası birimlerin tasarım yaklaşım bağlamları; yazar tarafından Kopenhag kentinde ve binada gerçekleştirilen
incelemeler ile literatürden elde edilen bilgilerin, haritaların, teknik çizimlerin ve görsel materyallerin analiz
edilmesiyle değerlendirilmiştir.