21 th International Petroleum and Natural Gas Congress, Ankara, Türkiye, 28 - 29 Eylül 2023, cilt.1, sa.1, ss.623-624
Batı Karadeniz gemi trafiğinin yoğun olduğu ve 6
kıyıdaş ülkenin ihracat ve ithalatında kullandığı yoğun
bir denizdir. Bu su alanı deniz ticareti ile deniz canlı
kaynaklarından yoğun olarak yararlanılan ekonomik ve
ekolojik değeri yüksek olan bir bölgedir. Son yıllarda
Karadeniz’in ulaşım ve canlı kaynakları yanı sıra yer
altı kaynakları da önem teşkil etmiştir. Özellikle petrol
arama çalışmalarına önem verilmiştir. Petrol arama
alanları gemi trafiğinin yoğun olduğu Batı Karadeniz’in
kuzey güney geçiş alanlarında bulunması platform
ve gemi kaza risklerini artırmaktadır. Aynı zamanda
platformlardan kaynaklanabilecek bir kaza sonrasında
dağılacak olan petrol çevresel açıdan önemli riskler ve
sorunlar doğuracağı gerçektir.
Yapılan çalışmada, Karadeniz’deki petrol arama
alanlarındaki gemi trafik rotaları belirlenmiş ve bu
rotaları üzerindeki riskli alanlar ortaya koyulmuştur.
Daha sonra bu bölgelerde oluşabilecek bir platform
gemi kazası akabinde oluşacak petrol dağılımı alanı ve
bütçesi simülasyon yolu ile tespit edilmiştir.
Gemi trafiği açısından başta Sinop ve Ereğli açıkları,
riskli alanlar oluşturduğu anlaşılmıştır. Petrol kirliliği
açısından ise Batı Karadeniz’de en önemli risk alanları
Kefken kıyıları olarak tespit edilmiştir
The western Black Sea is a busy sea where ship traffic
is intense and used by 6 riparian countries for export
and import. This water area is a region with a high
economic and ecological value, which is extensively
exploited from marine living resources by sea trade. In
recent years, in addition to the transportation and living
resources of the Black Sea, seabed resources have also
become important. In particular, importance has been
given to oil exploration. Oil exploration areas being
located in the north-south transition areas of the western
Black Sea, where ship traffic is heavy, increases the risks
of platform and ship accidents. The oil that will spread
after an accident that may arise from the platforms in the
same area will create significant environmental risks.
In the study, the ship traffic routes in the oil exploration
areas in the Black Sea were determined and the risky
areas on these routes were revealed. Then, the oil
distribution area and budget that will occur after a
platform ship accident that may occur in these regions
have been determined by simulation.
In terms of ship traffic, it has been understood that the
Sinop and Ereğli offshore areas constitute risky areas. In
terms of oil pollution, the most important risk areas in
the western Black Sea were identified as Kefken coasts.