Batı Karadeniz’deki Petrol Platformlarının Gemi Trafiğine Olan Etkisi ve Oluşabilecek Kaza Sonrası Petrol Yayılımı


Başar E., Kemerli M. K.

21 th International Petroleum and Natural Gas Congress, Ankara, Türkiye, 28 - 29 Eylül 2023, cilt.1, sa.1, ss.623-624

  • Yayın Türü: Bildiri / Tam Metin Bildiri
  • Cilt numarası: 1
  • Basıldığı Şehir: Ankara
  • Basıldığı Ülke: Türkiye
  • Sayfa Sayıları: ss.623-624
  • Karadeniz Teknik Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Batı Karadeniz gemi trafiğinin yoğun olduğu ve 6 kıyıdaş ülkenin ihracat ve ithalatında kullandığı yoğun bir denizdir. Bu su alanı deniz ticareti ile deniz canlı kaynaklarından yoğun olarak yararlanılan ekonomik ve ekolojik değeri yüksek olan bir bölgedir. Son yıllarda Karadeniz’in ulaşım ve canlı kaynakları yanı sıra yer altı kaynakları da önem teşkil etmiştir. Özellikle petrol arama çalışmalarına önem verilmiştir. Petrol arama alanları gemi trafiğinin yoğun olduğu Batı Karadeniz’in kuzey güney geçiş alanlarında bulunması platform ve gemi kaza risklerini artırmaktadır. Aynı zamanda platformlardan kaynaklanabilecek bir kaza sonrasında dağılacak olan petrol çevresel açıdan önemli riskler ve sorunlar doğuracağı gerçektir. Yapılan çalışmada, Karadeniz’deki petrol arama alanlarındaki gemi trafik rotaları belirlenmiş ve bu rotaları üzerindeki riskli alanlar ortaya koyulmuştur. Daha sonra bu bölgelerde oluşabilecek bir platform gemi kazası akabinde oluşacak petrol dağılımı alanı ve bütçesi simülasyon yolu ile tespit edilmiştir. Gemi trafiği açısından başta Sinop ve Ereğli açıkları, riskli alanlar oluşturduğu anlaşılmıştır. Petrol kirliliği açısından ise Batı Karadeniz’de en önemli risk alanları Kefken kıyıları olarak tespit edilmiştir

The western Black Sea is a busy sea where ship traffic is intense and used by 6 riparian countries for export and import. This water area is a region with a high economic and ecological value, which is extensively exploited from marine living resources by sea trade. In recent years, in addition to the transportation and living resources of the Black Sea, seabed resources have also become important. In particular, importance has been given to oil exploration. Oil exploration areas being located in the north-south transition areas of the western Black Sea, where ship traffic is heavy, increases the risks of platform and ship accidents. The oil that will spread after an accident that may arise from the platforms in the same area will create significant environmental risks. In the study, the ship traffic routes in the oil exploration areas in the Black Sea were determined and the risky areas on these routes were revealed. Then, the oil distribution area and budget that will occur after a platform ship accident that may occur in these regions have been determined by simulation. In terms of ship traffic, it has been understood that the Sinop and Ereğli offshore areas constitute risky areas. In terms of oil pollution, the most important risk areas in the western Black Sea were identified as Kefken coasts.