8. Yer Elektrik Çalıştayı, Trabzon, Türkiye, 16 - 18 Mayıs 2022, ss.53-57
Son yıllarda teknolojinin gelişmesine paralel olarak, betonarme elemanların yapı içeriğinin görüntülenmesinde kullanılan geleneksel yöntemlerin yerini, gün geçtikçe kullanımı artan hasarsız jeofizik test yöntemleri almaya başlamıştır. Hasarsız bu test yöntemlerinden biri, Elektromanyetik dalgaların yayınımı, yansıması ve kırılması esasına göre çalışan Yer Radarı (GPR) yöntemidir. Bu yöntem, beton ve benzeri elemanların iç yapılarının görüntülenmesi ve bu yapıların fiziksel özelliklerinin araştırılması amacıyla da yaygın bir şekilde kullanılmaktadır. Betonarme elemanlarda artan nem miktarı, yapının fiziksel özelliklerini etkileyerek korozyona neden olmakla birlikte, beton dayanımını da önemli ölçüde etkileyen bir unsurdur. Literatürdeki çalışmalar incelendiğinde, farklı araştırmacıların betonarme yapılardaki nem içeriğini belirlemek amacıyla elektromanyetik dalga temelli yöntemleri, laboratuvar ortamında uygulamış oldukları belirlenmiştir. Bu çalışmada ise ilk olarak, tomografik görüntülemede yaygın şekilde kullanılan eşzamanlı tekrarlamalı rekonstrüksiyon tekniğinin (SIRT) testi amacıyla modelleme çalışmaları yürütülmüştür. Daha sonra Trabzon’daki bir viyadük ayağı üzerinde belirlenen 11 profilde GPR tomografi ve genel ofset verileri toplanmıştır. Elde edilen verilerin analizi ile viyadük ayağının bağıl dielektrik permittivitesi yaklaşık olarak 5 ve %su içerik miktarı 4-6 arasında hesaplanmıştır. Bu çalışmada, betonarme yapıların nem içeriğinin belirlenmesinde kullanılan zaman alıcı ve hasar verici geleneksel yöntemlerin yerine, GPR tomografi yönteminin etkin bir şekilde kullanılabileceği sonucuna varılmıştır.
Anahtar Kelimeler: Yer radarı, Tomografi, Dielektrik Permittivite, Betonarme, Nem içeriği