COĞRAFİ İŞARETLİ ÜRÜN ALGISININ TÜKETİCİ SATIN ALMA TERCİHİNE ETKİSİNDE REFERANS GRUPLARI İLE ROLLER VE STATÜNÜN ARACILIK ROLÜ


Creative Commons License

GÜMRÜKÇÜ Ö., Kurtuldu H. S.

Uluslararası İktisadi ve İdari İncelemeler Dergisi, sa.38, ss.37-60, 2023 (Hakemli Dergi) identifier

Özet

Bu çalışmanın amacı coğrafi işaretli ürün algısının satın alma tercihi üzerindeki etkisinde referans grupları ile roller ve statünün aracılık etkisini ortaya koymaktır. Ayrıca coğrafi işaretli ürün algısının roller ve statü ile referans grupları üzerinde ayrı ayrı etkileri tespit edilebilmesi hedeflenmiştir. Bu araştırma kapsamında Trabzon kent merkezindeki tüketicilerin coğrafi işaretli Gümüşhane pestil ve kömesine yönelik tüketim tercihlerini ölçerek ana kütle Trabzon şehir içi nüfusu olmak üzere örnek büyüklüğü 384 kişi olup soruları cevaplayanların farklı cinsiyetlerden, 18-60 yaş aralığı göz önünde bulundurularak ölçek formları yüz yüze yöntemi ile uygulanmıştır. Çalışmada Process modeli ile değişkenler arasındaki karmaşık etkiler, regresyon katsayıları ile anlaşılmakta olup aracılık rolünü test etmek için Bootstrapping yöntemini esas alan regresyon analizi yapılmıştır. Analiz bulguları coğrafi işaretli ürün algısının referans grupları ile roller ve statü üzerinde anlamlı etkisi olduğunu ve referans grupları ile roller ve statünün, coğrafi işaretli ürün algısı ile satın alma tercihi arasındaki ilişki üzerinde aracılık ettiğini ortaya koymuştur.
The purpose of this study is to reveal the mediation effect of reference groups, roles and status in the effect of geographical indication product perception on purchasing preference. The sample size is 384 people, the main mass being the inner-city population of Trabzon, and the scale forms were applied by face-to-face method, considering the different genders of the respondents and the 18-60 age range. In the study, the complex effects between the Process model and the variables are understood with the regression coefficients, and a regression analysis based on the Bootstrapping method was performed to test the mediation role. Analysis findings revealed that geographical indication product perception had a significant effect on reference groups and roles and status, and reference groups and roles and status mediated the relationship between geographical indication product perception and purchasing preference