Farklı Öğrenim Seviyesindeki Öğrencilerin Çözünme Esnasında Kütlenin Korunumuyla İlgili Anlamalarının Tespiti


ÇALIK M., Ayas A.

Milli Eğitim, cilt.173, ss.219-230, 2007 (SCI-Expanded)

  • Yayın Türü: Makale / Tam Makale
  • Cilt numarası: 173
  • Basım Tarihi: 2007
  • Dergi Adı: Milli Eğitim
  • Derginin Tarandığı İndeksler: Science Citation Index Expanded (SCI-EXPANDED), Scopus, TR DİZİN (ULAKBİM)
  • Sayfa Sayıları: ss.219-230
  • Karadeniz Teknik Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Bu çalışmanın amacı farklı öğrenim seviyesindeki öğrencilerin çözünme esnasında kütlenin korunumuyla ilgili anlamalarını ortaya çıkarmak ve yaşa bağlı olarak öğrencilerin anlamalarındaki gelişmeleri takip etmektir. Bu çalışmada veri toplama aracı olarak 18 soruluk bir açık uçlu test geliştirilmiştir. Bu testteki üç soru kütlenin korunumuyla doğrudan ilgilidir. Bu test farklı öğrenim seviyesindeki 443 öğrenciye uygulanmıştır. Bu çalışmanın sonucunda öğrencilerin kütlenin korunumuyla ilgili moleküller arasındaki boşlukların dolması, basıncın etkisi, hacimdeki artış gibi kavram yanılgılarına sahip oldukları tespit edilmiştir. Ayrıca öğrencilerin kütlenin korunumuyla ilgili sahip oldukları anlamalarda çan eğrisi şeklinde bir dağılımın olduğu tespit edilmiştir. Bu çalışmanın sonucunda öğrencilerin kütlenin korunumuyla ilgili kavram yanılgılarının giderilmesi için çalışma yaprakları, grup tartışmaları gibi öğretim stratejilerinin geliştirilmesi ve sınıflarda uygulanmasının gerektiği önerisinde bulunulmuştur.
The aim of this study is to investigate conceptions of students at different grade about conservation of mass in dissolution process and to explore the relationship between the age and understanding level. To collect data a test was designed with 18 open-ended questions. Three questions in the test covered conservation of mass on dissolution process directly. The devised test was administered to 443 students who were selected randomly from different grades (Grade-7, Grade-8, Grade-9 and Grade-10). It is found out that students hold some misconceptions about conservation of mass such as filling of spaces intermolecular, effects of pressure, increase at volume. Moreover, it is concluded that students’ understanding of conservation of mass on dissolution process indicated a Ushaped developmental curve. Under the light of this study, it is suggested that to overcome or reduce misconceptions some strategies such as worksheet, group discussions should be improved and implemented to science classroom during teaching processes.