International Online Conference on Social Sciences Researches (IOCSSR), 2020, Trabzon, Turkey, 11 - 12 December 2020, pp.265-274
Sinema, kitle iletişim araçları içerisinde önemli bir kültür taşıma aracıdır. Filmlerle üretilen konular ve içerikler
toplumdan topluma aktarılarak gelecek nesillere ulaştırılır. Filmlerin içinde üretilen temsillerin ise toplumsal
gerçekliğin inşa edilmesinde ve toplumsal konular üzerinde ortak görüş olmasında etkin rol oynadığı kabul
edilmektedir. Yaşadığımız Dünya’da bir cinsiyetin diğerinden üstün olduğunu savunan görüş cinsiyetçilik olarak
tanımlanmaktadır. Cinsiyetçilik kavramı bireylere cinsiyetleri bağlamında toplumda adaletsizce davranılmasına
verilen isimdir. Toplumsal cinsiyet ayrımcılığı kavramında, adaletsizlik, ayrımcılık ve dışlanma söz konusudur.
Feminist teoriler, kadınlarla erkekler arasındaki güç dengesizliklerini açıklamaya çalışarakkadınların günlük
yaşam faaliyetlerine tam ve özgür bir biçimde katılma olanağını oluşturma çabası içindedirler. Filmlerdeki
temsiller tasarlanmış kurgulardır. Sinema kurgulardan yola çıkarak, ele alınan konu üzerine seyircilere bazı
önermeler sunar ve bunu seyirciye konumlandırarak ona bir bakış açısı kazandırmayı hedefler. Bir film inceleme
yöntemi olarak feminist film eleştirisi filmlerde ataerkil ideolojinin nasıl yapılandırıldığını ve sürdürüldüğünü
ortaya koymayı hedefler. Bu çalışmada, sinemadaki temsillerin toplumun anlam haritasının oluşmasında etkili
olacağından yola çıkılarak, “Soraya’yı Taşlamak” filmi ve filmde yer alan kadın karakterin, ataerkil toplumda
var olma çabasını ve mücadelesi feminist teori bağlamında açıklamaya çalışılmıştır. Yapılan araştırma nitel bir
araştırma ve amaçlı örneklem yöntemi ile betimsel analizine dayalı betimsel bir çalışma niteliğinde olup,
ataerkil ideoloji ve erillik eleştirilir. Dinsel inancın gelişmemiş toplumlarda ve toplumsal grupları yönlendirme
noktasında gücünü gösteren bir yapıda anlatılır.
Anahtar Kelimeler: Sinema, Feminist teori, Toplumsal Cinsiyet, Ataerkillik