7. Ulusal Kutup Bilimleri Sempozyumu, İstanbul, Türkiye, 4 - 05 Aralık 2023, cilt.1, ss.55-56
1981 yılından bu yana yaz aylarında Arktik deniz buzunda
%13,4'lük bir azalma yaşanmıştır. Bu azalma, daha önce ulaşılamayan su
yollarının açılmasına ve yeni deniz rotalarının ortaya çıkmasına neden olmuştur.
Bu durum, küresel ısınmanın etkisiyle Kuzey Deniz Rotası (NSR) gibi rotaların
LNG taşımacılığı için daha uygun hale gelmesine olanak tanımıştır. NSR'dan 2010
yılında sadece 46 adet gemi geçerken, 2020 yılında bu sayı 1890'a yükselmiştir.
Bu durum, iklim değişikliğinin Arktik gemi trafiğinde artış yaratma potansiyeli
taşıdığını göstermektedir. Öte yandan Rusya, geniş doğal gaz rezervleri ile
küresel sıvılaştırılmış doğal gaz (LNG) tedarik zincirinde önemli bir rol
oynamaktadır. Toplam LNG ihracatı 2011-2021 yılları arasında incelendiğinde,
Rusya'nın 241,3 milyar metreküplük LNG ihracatı ile ilk sırada yer aldığını
görülmektedir. Yamal LNG Terminali Rusya'nın Arktik bölgesinde yer alan Sabetta
limanında 2018 yılında faaliyete geçmiştir. Bu Terminal Asya ve Avrupa
pazarlarına düzenli LNG sevkiyatları gerçekleştirerek bölgedeki LNG tanker
trafiğini arttırmıştır. Arktik'teki LNG taşımacılığındaki artan talebe cevap
vermek amacıyla, Rusya bölgede LNG terminallerini genişletmeyi planlamıştır.
Yaklaşan Arktik LNG-2 projesinin ise bölgedeki LNG tanker trafiğini daha da
artırması beklenmektedir ve projenin yılda 19,8
milyon tona kadar LNG üretebileceği tahmin edilmektedir. Bu yeni terminaller,
boru hatları ile taşınan LNG'nin deniz yoluyla taşınmasına olanak
sağlayacaktır. Bu çalışmada, NSR’daki
LNG gemi trafiği ile Arktik deniz buzu arasındaki ilişki olduğu belirlenmiş ve yapılan
analizler sonucunda Rusya’nın Arktikte bulunan Sabetta limanına gelecek olan
LNG gemi sayısında 2025 yılına gelindiğinde ortalama %27.03’lük bir artış
olacağı saptanmıştır.