Artvin Çoruh Üniversitesi Orman Fakültesi Dergisi, cilt.22, sa.1, ss.52-59, 2021 (Hakemli Dergi)
Türkiye’de odun dışı orman ürünleri yönetim ve işletmeciliğinde, odun dışı bitkisel ürünler önemli bir
yer tutmaktadır. Türkiye’ de planlı olarak üretime konu olan odun dışı bitkisel orman ürünleri
içerisinde önemli bir yere sahip olan ve Orman Genel Müdürlüğü’nün odun dışı bitkisel ürünler
bakımından en çok gelir elde ettiği önemli türlerden biri de, fıstık çamıdır. Bu çalışma ile; çam fıstığının
üretiminden nihai tüketiciye ulaşmasına değin geçen süreçte oluşan dağıtım kanal türlerini ortaya
koymak, dağıtım kanalı üyelerinin her birinin elde ettiği gelirleri belirlemek amaçlanmıştır. Bu amaca
ulaşmak için dağıtım kanalında yer alan üyeler ile derinlemesine görüşmeler gerçekleştirilmiştir.
Yapılan görüşmeler sonucu elde edilen veriler neticesinde; devlet ormanlarından toplanan çam fıstığı
ticaretinden elde edilen toplam gelirden perakendecilerin % 48, kooperatifin %31, orman köylüsünün
% 20 oranında pay aldığı belirlenirken, Kozak Orman İşletme Şefliğinin ise %1 oranında pay aldığı tespit
edilmiştir. Bununla beraber, şahsa ait arazilerden toplanan çam fıstığının ticaretinden elde edilen
toplam gelirden perakendecilerin % 49, kooperatifin %31 ve orman köylüsünün % 20 oranında pay
aldığı belirlenmiştir.
Non-wood plant products play an important role in non-wood forest products management in Turkey.
Pine nut which has a significant share in the Turkish non-timber plant products market has been
produced in a planned way in Turkey. Besides, stone pine is one of the most income-generating species
among the plant products to the General Directorate of Forestry. The aims of this study are to
determine; (1) distribution channel types emerging from the beginning of the production to the final
consumer, (2) income of the each of the distribution channel members and (3) the share of the channel
members in the distribution channel. In order to achieve this goal, depth interviews were conducted
with the members of the distribution channel. As a result of the data of these interviews; it was
determined that the retailers had a share of 48%, the cooperative 31% and the forest villagers had a
share of 20% from the total income generated from pine nut trade collected from state forest, while
the Kozak State Forest Management had only a share of 1%. In addition, it was determined that the
retailers had a share of 49%, a cooperative 31% and the forest villagers had a share of 20% from the
total income generated from pine nut trade collected from private land.