Atıf İçin Kopyala
ALTUN F., YAZICI H.
Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi, cilt.18, ss.371-386, 2014 (SCI-Expanded)
-
Yayın Türü:
Makale / Tam Makale
-
Cilt numarası:
18
-
Basım Tarihi:
2014
-
Dergi Adı:
Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi
-
Derginin Tarandığı İndeksler:
Science Citation Index Expanded (SCI-EXPANDED), Scopus, TR DİZİN (ULAKBİM)
-
Sayfa Sayıları:
ss.371-386
-
Karadeniz Teknik Üniversitesi Adresli:
Evet
Özet
Nitel ve nicel bilimsel araştırma yöntemleri, günümüzde farklı alanlarda
yaygın olarak kullanılmaktadır. Bu yaklaşımları benimseyen araştırmacıların
araştırma sürecinde farklı tutumlara sahip olmaları beklenen bir durumdur. Bu
araştırmanın temel amacı, çalışmalarını nitel ve nicel yaklaşımlara dayalı olarak
sürdüren araştırmacıların empatik eğilimleri ve işlevsel olmayan tutumları
arasında fark olup olmadığını incelemektir. Araştırmacıların bilimsel araştırma
yöntemleri ile ilgili eğitim durumlarının belirlenmesi ise bu çalışmanın diğer
amacıdır. Çalışma farklı üniversitelerde görev yapan 282 akademisyen
(Kadın=108, Erkek=174) üzerinde yapılmıştır. Veriler bilgi toplama formu,
Empatik Eğilim Ölçeği ve Fonksiyonel Olmayan Tutumlar Ölçeği ile
toplanmıştır. Elde edilen veriler Pearson Momentler Çarpımı korelasyon
katsayısı ve MANOVA teknikleri ile analiz edilmiştir. Ortaya çıkan sonuçlar,
nitel ve nicel araştırmacıların hem empatik eğilimleri hem de işlevsel olmayan
tutumları arasında anlamlı farklar olmadığını göstermiştir. Bu sonuç bilimsel
araştırma yöneliminin kişisel tutumlar üzerinde etkili olmadığını
göstermektedir. Ayrıca bu çalışmanın sonuçları, araştırmacıların büyük bir
kısmının lisans ve yüksek lisans döneminde bilimsel araştırma yöntemleri
dersini aldıklarını, çok az bir kısmının (%23.4) ise bu dersle ilgili kurs ya da
seminerlere katıldığını göstermiştirNitel ve nicel bilimsel araştırma yöntemleri, günümüzde farklı alanlarda
yaygın olarak kullanılmaktadır. Bu yaklaşımları benimseyen araştırmacıların
araştırma sürecinde farklı tutumlara sahip olmaları beklenen bir durumdur. Bu
araştırmanın temel amacı, çalışmalarını nitel ve nicel yaklaşımlara dayalı olarak
sürdüren araştırmacıların empatik eğilimleri ve işlevsel olmayan tutumları
arasında fark olup olmadığını incelemektir. Araştırmacıların bilimsel araştırma
yöntemleri ile ilgili eğitim durumlarının belirlenmesi ise bu çalışmanın diğer
amacıdır. Çalışma farklı üniversitelerde görev yapan 282 akademisyen
(Kadın=108, Erkek=174) üzerinde yapılmıştır. Veriler bilgi toplama formu,
Empatik Eğilim Ölçeği ve Fonksiyonel Olmayan Tutumlar Ölçeği ile
toplanmıştır. Elde edilen veriler Pearson Momentler Çarpımı korelasyon
katsayısı ve MANOVA teknikleri ile analiz edilmiştir. Ortaya çıkan sonuçlar,
nitel ve nicel araştırmacıların hem empatik eğilimleri hem de işlevsel olmayan
tutumları arasında anlamlı farklar olmadığını göstermiştir. Bu sonuç bilimsel
araştırma yöneliminin kişisel tutumlar üzerinde etkili olmadığını
göstermektedir. Ayrıca bu çalışmanın sonuçları, araştırmacıların büyük bir
kısmının lisans ve yüksek lisans döneminde bilimsel araştırma yöntemleri
dersini aldıklarını, çok az bir kısmının (%23.4) ise bu dersle ilgili kurs ya da
seminerlere katıldığını göstermiştir.