3rd International Congress on Ship and Marine Technology , Trabzon, Türkiye, 10 - 12 Aralık 2024, cilt.1, sa.18, ss.169-180, (Tam Metin Bildiri)
Deniz taşımacılığı, küresel ticaretin önemli bir parçasıdır ve gemilerden kaynaklanan zararlı emisyonlar çevresel bir
sorun oluşturmaktadır. Uluslararası Denizcilik Örgütü (IMO), bu emisyonları azaltmak için düzenlemeler yapmıştır.
Çift yakıtlı motorlar, alternatif yakıtlarla kullanıldığında emisyonları ve yakıt tüketimini azaltarak çevresel ve
ekonomik faydalar sağlayacaktır. Bu motorlarda yaygın olarak LNG (sıvılaştırılmış doğal gaz), metanol, sıvılaştırılmış
hidrojen (LH2) ve biyodizel gibi alternatif yakıtlar kullanılmaktadır. LNG, düşük emisyon ve yüksek yanma verimliliği
ile öne çıkarken; metanol, çevre dostu olup mevcut altyapıya kolayca entegre edilebilir. Hidrojen ise emisyon
üretmediği için gelecekte deniz yakıtı olarak büyük potansiyele sahiptir. Biyodizel de emisyonları azaltır ve
performansı dizel yakıtla benzer düzeydedir. SOFC (Katı Oksit Yakıt Hücresi) ve WHRS (Atık Isı Geri Kazanım)
sistemleri, gemilerde enerji verimliliğini artırarak emisyonları azaltmada etkili çözümler sunacaktır. Ancak, bu
alternatif yakıtların entegrasyonu maliyetli olup, altyapı eksiklikleri sürecin önündeki engellerdir. Buna rağmen,
IMO’nun 2050 hedefleri doğrultusunda karbonsuz taşımacılığa geçiş, bu yakıtların kullanımını teşvik etmektedir.
Sonuç olarak, çift yakıtlı motorlar ve alternatif yakıtlar deniz taşımacılığında emisyonların azaltılması için önemli bir
potansiyele sahiptir. LNG, metanol, hidrojen ve biyodizel gibi yakıtların kullanımı emisyonları ciddi ölçüde azaltırken,
ekonomik engellerin aşılması ve altyapı yatırımlarının yapılması sürecin hızlanması için kritik bir rol oynayacaktır.