Araçlar Arası (V2V) Haberleşmede Dağlık Anayollarda Yol Kaybı ve Gölgeleme Analizi


Creative Commons License

HASIRCI TUĞCU Z., KUZULUGIL K.

Karadeniz Fen Bilimleri Dergisi, cilt.14, sa.2, ss.863-878, 2024 (Hakemli Dergi) identifier

  • Yayın Türü: Makale / Tam Makale
  • Cilt numarası: 14 Sayı: 2
  • Basım Tarihi: 2024
  • Doi Numarası: 10.31466/kfbd.1442493
  • Dergi Adı: Karadeniz Fen Bilimleri Dergisi
  • Derginin Tarandığı İndeksler: TR DİZİN (ULAKBİM)
  • Sayfa Sayıları: ss.863-878
  • Karadeniz Teknik Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Araçlar arası (V2V) haberleşme, karayolu sürüş güvenliği ve kaza önleme açısından önemli bir teknoloji olarak görülmektedir. Ancak, araçlar arasına giren binalar, diğer araçlar ve ağaçlar gibi çevresel engeller V2V haberleşmeyi olumsuz yönde etkileyebilmektedir. Bu çalışmada, virajlı dağlık anayol ortamlarında, verici ve alıcı araçlar arasındaki iletişimi engelleyen dağlık alanların etkisi incelenmiş ve 5.9 GHz’de V2V ölçümleri yapılmıştır. Ölçülen veriler, engel senaryolarında yaygın kullanılan log-normal ve çift eğimli yol kaybı modelleriyle modellenmiş ve verilere uyum performansları açısından karşılaştırılmıştır. Sonuçlar, dağ engeli bulunan senaryolarda çift eğimli yol kaybı modelinin daha iyi bir uyum sağladığını göstermektedir. Ayrıca, dağ engelinin neden olduğu gölgeleme ve zayıflatma etkileri incelenmiş, dağ engeli kaynaklı ortalama zayıflamanın 19.6 dB olduğu tespit edilmiş ve literatüre ilk kez bu çalışma ile kazandırılmıştır. Bu bulgular, sistem tasarımcıları ve araştırmacılarına çevresel faktörlerin V2V iletişim performansına etkisinin detaylandırılmasında ve sistemlerin buna göre optimize edilip tasarlanmasında katkı sağlayacaktır.
Vehicle-to-Vehicle (V2V) communication is recognized as a crucial technology in the context of road safety and accident prevention. However, environmental obstacles such as buildings, other vehicles, and trees can adversely affect V2V communication. This study investigates the impact of a mountainous obstacle between transmitter and receiver vehicles in curved highway environments, conducting V2V measurements at 5.9 GHz. The measured data is modeled using log-normal and dual-slope path loss models commonly used in obstacle scenarios, and their fitting performances are compared. The results indicate that the dual-slope path loss model provides a better fit in scenarios with mountainous obstacles. Additionally, the shadowing and attenuation effects caused by the mountain obstacle are examined, revealing an average attenuation of 19.6 dB attributed to the mountain obstacle, a contribution introduced for the first time in the literature through this study. These findings will contribute to system designers and researchers by detailing the impact of environmental factors on V2V communication performance and assisting in the optimization and design of systems accordingly.