Ağır İş Makinelerinde Kaynaklı Bakım Onarım Çalışmaları


Creative Commons License

Uslu U., Küçükömeroğlu T.

X. Uluslararası Katılımlı Bakım Teknolojileri Kongresi ve Sergisi, Denizli, Türkiye, 20 - 22 Ekim 2022, ss.21-27

  • Yayın Türü: Bildiri / Tam Metin Bildiri
  • Basıldığı Şehir: Denizli
  • Basıldığı Ülke: Türkiye
  • Sayfa Sayıları: ss.21-27
  • Karadeniz Teknik Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

 Bu çalışmada, ağır iş makinelerinin kaynaklı şasilerinde servis ömrü içerisinde gerçekleştirilen bakım onarım çalışmaları incelenmiştir. Söz konusu bakım onarıma ait aşamalar araç servisten çekilip, atölye ortamında detaylı muayeneler neticesinde belirlenen ve uygun yöntemler kullanılarak gerçekleştirilmiştir.

Şasi aracın tüm ekipmanlarını üzerinde taşıyan ve aracın bütünlüğünü sağlayan en kritik kaynaklı konstrüksiyonudur. Bu sebeple şasi üzerinde meydana gelen hasarlar genellikle kaynaklı bölgelerde görülmektedir. Bu durum aracın verimini ve güvenli iş yapabilme kabiliyetini doğrudan etkilemektedir. Dolayısıyla söz konusu hasarların detaylı tespiti ve doğru yöntemler kullanılarak giderilmesi onarımın iki ana adımını oluşturmaktadır. Hasar, oluştuğu bölgede çekirdeklenme ile başlayıp etkiyen koşullara bağlı olarak gelişip, makro boyuta erişmesiyle tanımlanır hale gelir. Dolayısıyla hasarın tespiti ve tespit edilen hasar tipine göre giderilme yöntemi belirlenir. Şasi araçtan ayrılıp temizlenerek, muayene edilmeye hazır hale getirilir. Şasi üzerine uygulanan muayene yöntemleri sonucunda yapıdaki tüm hasarlar ve hasar boyutları tanımlandıktan sonra karakterleri ve boyutlarına göre belirlenen uygun metotlar neticesinde tüm hasarlar onarılmıştır. Yapılan detaylı onarım sonucunda şasi üzerindeki tüm hasarlar giderilerek aracın güvenli iş yapabilme kabiliyeti tekrar geri kazandırılmıştır.

In this study, the repair stages of the damages that occur in the welded chassis of heavy duty machines during the service life are examined. These repair stages were carried out in line with the appropriate methods determined as a result of detailed examinations in the workshop after the vehicle was remove from the service.

The chassis is the most critical welded construction that carries all the equipment of the vehicle and ensures the integrity of the vehicle. For this reason, the damages on the chassis usually occur in the welded areas. This situation directly affects the efficiency of the vehicle and its ability to work safely. Therefore, the detailed determination of the said damages and their removal with the right methods constitute the two main steps of the repair. The damage begins with nucleation in the region where it occurs, develops depending on the affecting conditions and becomes defined as it reaches the macro dimension. Therefore, the detection of the damage and the method of removal according to the type of damage detected are determined. The chassis is separated from the vehicle, cleaned and made ready for inspection. As a result of the inspection methods applied on the chassis, after all the damages and damage dimensions were identified, all the damages were repaired as a result of the appropriate methods determined according to their characters and dimensions. As a result of the detailed repair, all damages on the chassis were repaired and the vehicle's ability to perform safely was restored.