X. Uluslararası Katılımlı Bakım Teknolojileri Kongresi ve Sergisi, Denizli, Türkiye, 20 - 22 Ekim 2022, ss.21-27
Bu çalışmada, ağır iş makinelerinin kaynaklı şasilerinde servis
ömrü içerisinde gerçekleştirilen bakım onarım çalışmaları incelenmiştir. Söz
konusu bakım onarıma ait aşamalar araç servisten çekilip, atölye ortamında
detaylı muayeneler neticesinde belirlenen ve uygun yöntemler kullanılarak
gerçekleştirilmiştir.
Şasi aracın tüm ekipmanlarını üzerinde
taşıyan ve aracın bütünlüğünü sağlayan en kritik kaynaklı konstrüksiyonudur. Bu
sebeple şasi üzerinde meydana gelen hasarlar genellikle kaynaklı bölgelerde görülmektedir.
Bu durum aracın verimini ve güvenli iş yapabilme kabiliyetini doğrudan
etkilemektedir. Dolayısıyla söz konusu hasarların detaylı tespiti ve doğru yöntemler
kullanılarak giderilmesi onarımın iki ana adımını oluşturmaktadır. Hasar,
oluştuğu bölgede çekirdeklenme ile başlayıp etkiyen koşullara bağlı olarak
gelişip, makro boyuta erişmesiyle tanımlanır hale gelir. Dolayısıyla hasarın
tespiti ve tespit edilen hasar tipine göre giderilme yöntemi belirlenir. Şasi
araçtan ayrılıp temizlenerek, muayene edilmeye hazır hale getirilir. Şasi
üzerine uygulanan muayene yöntemleri sonucunda yapıdaki tüm hasarlar ve hasar boyutları
tanımlandıktan sonra karakterleri ve boyutlarına göre belirlenen uygun metotlar
neticesinde tüm hasarlar onarılmıştır. Yapılan detaylı onarım sonucunda şasi
üzerindeki tüm hasarlar giderilerek aracın güvenli iş yapabilme kabiliyeti
tekrar geri kazandırılmıştır.
In this study, the repair stages of the damages
that occur in the welded chassis of heavy duty machines during the service life
are examined. These repair stages were carried out in line with the appropriate
methods determined as a result of detailed examinations in the workshop after
the vehicle was remove from the service.
The chassis is the most critical welded
construction that carries all the equipment of the vehicle and ensures the
integrity of the vehicle. For this reason, the damages on the chassis usually
occur in the welded areas. This situation directly affects the efficiency of
the vehicle and its ability to work safely. Therefore, the detailed
determination of the said damages and their removal with the right methods
constitute the two main steps of the repair. The damage begins with nucleation
in the region where it occurs, develops depending on the affecting conditions
and becomes defined as it reaches the macro dimension. Therefore, the detection
of the damage and the method of removal according to the type of damage
detected are determined. The chassis is separated from the vehicle, cleaned and
made ready for inspection. As a result of the inspection methods applied on the
chassis, after all the damages and damage dimensions were identified, all the
damages were repaired as a result of the appropriate methods determined
according to their characters and dimensions. As a result of the detailed
repair, all damages on the chassis were repaired and the vehicle's ability to
perform safely was restored.