Dokuz Eylül Üniversitesi Denizcilik Fakültesi Dergisi, cilt.11, sa.2, ss.203-219, 2019 (Hakemli Dergi)
Dünya
balıkçılık sektöründeki toplam istihdam yaklaşık 60 milyon insana ve balıkçı
teknelerinin sayısı 4,6 milyona ulaşmıştır. Bu devasa endüstrinin
sürdürülebilirliği için emniyet son derece önemlidir. Bu çalışmada balıkçı
tekneleri ve ticari gemiler arasında gerçekleşmiş çatışma kazaları irdelenerek
emniyetin geliştirilmesine katkı sağlanmaya çalışılmış, balıkçı gemileri için
kaza nedenlerinin belirlenmesi ve sınıflandırılması yapılmıştır. Literatürde
birçok alanda uygulanmakta olan İnsan Faktörleri Analiz ve Sınıflandırma
Sistemi (HFACS) çalışmanın metodolojisi olarak seçilmiştir. Dış faktörler,
kurumsal etkiler, emniyetsiz yönetim, emniyetsiz eylemi hazırlayan alt nedenler
ve emniyetsiz eylemler alt başlıklarından oluşan bu yöntem ile kaza nedenleri
kategorize edilebilmektedir. Çalışmada balıkçı teknesi ve diğer gemi türleri
arasında gerçekleşmiş 45 adet çatışma kazasının raporu incelenerek kaza
nedenleri elde edilmiştir. İncelenen raporlar uluslararası boyutta kaza
araştırması yapan kurum ve kuruluşlarının hazırlamış ve yayınlamış olduğu resmi
raporlardır. Kaza nedenleri sınıflandırıldığında ihlaller, karar hataları,
köprü üstü kaynak yönetimi eksiklikleri, yönetimin ihlalleri, uygunsuz iş
planlaması ve fiziksel çevrenin balıkçı gemileri için çatışma kazalarında en
önemli faktörler olduğu tespit edilmiştir.