6. ULUSLARARASI ERCİYES BİLİMSEL ARAŞTIRMALAR KONGRESİ, Kayseri, Türkiye, 1 - 02 Eylül 2021, ss.268-276
Sağlık
hizmeti talebinin sürekli arttığı bir ortamda kurumların mekânsal
organizasyonlarının hasta sirkülasyonu, poliklinikler arası konsültasyonlar,
laboratuvar ve radyoloji birimlerine yapılan istemlerin dikkate alınmadan
tasarlanması birçok sorunu beraberinde getirmektedir. Hastaların kat ettikleri
toplam mesafeyi en aza indirecek şekilde hastane birimlerini yerleştirme
sorunu, Kuadratik Atama Problemi (KAP) olarak formüle edilebilmektedir. Bu
çalışmanın amacı, yapımı devam eden bir hastanenin birimlerinin
yerleştirilmesine yönelik bir atama uygulaması yaparak öneride bulunmaktır. Çalışmanın tasarımında CDIST olarak ifade edilen
birimler arası ilişki ve mesafelerin en optimal olduğu yerleşim önerilmektedir.
Başka bir ifadeyle birbiriyle ilişkisi yüksek olan birimler arasındaki
mesafenin en az indirilmesi neticesinde hasta sirkülasyonundaki israfın ortadan
kaldırılması gerektiği fikrinden esinlenilmiştir. Örnek uygulama çalışmasında bir üniversite
hastanesinin inşaatı devam etmekte olan çocuk hastanesi binası için yerleşim
önerisinde bulunmak adına mevcut hastanenin en yoğun olan 5 polikliniği,
laboratuvar ile radyoloji birimlerine ait 18 yaş altı hastalara ilişkin 1
yıllık veriler kullanılmıştır. Birimlerin en optimal yerlere yerleştirilmesi
neticesinde hastaların kurum içi ulaşımını minimize etme amacıyla kurulan
denklem; En az toplam maliyet= Birimler arası (mesafe*yoğunluk) {MinimizeTC= S Dij*Wij}
denklemidir. Denklemdeki mesafe, rastgele yerleştirilen başlangıç yerleşimdeki
odalar arasındaki kurmaca mesafeyi, yoğunluk ise üniversite hastanesinin Mart
2020- Mart 2021 arasındaki döneme ait 18 yaş altı başvurulara ilişkin
konsültasyon sayıları ve radyoloji ve laboratuvar istemlerinin normalize değerlerini
ifade etmektedir. Denklem, çözücü eklentili Excel programıyla çözülmüştür. Birimler arası
konsültasyon sayıları, laboratuvar ve radyoloji istemlerinin yoğunluk (iş akış)
parametreleri, odalar arası mesafelerle çarpılıp toplamları alınarak metre
cinsinden maliyet hesaplanmıştır. İlk yerleşimde 44340 metre olan ulaşım
maliyeti 28140 metreye indirilmiştir. Birimlerin önerilen biçimde
konumlandırılması durumunda kurum içi hareket maliyetinde %36,5 düzeyinde bir
tasarruf sağlanmış olacaktır.