KAFKAS ÜNİVERSİTESİ İKTİSADİ ve İDARİ BİLİMLER FAKÜLTESİ DERGİSİ , cilt.14, sa.28, ss.977-998, 2023 (Hakemli Dergi)
Küreselleşme sonucunda artan
uluslararası ticaretle beraber, ürün piyasalarının
görünümünde ve hizmet gereksiniminde
yaşanan çeşitlilik, lojistik sektörünün önemini
her geçen gün artırmaktadır. Hızlanan
uluslararası ticaret hacmine paralel olarak,
lojistik sektöründe yaşanan gelişmeler bir
yandan uluslararası ticareti kolaylaştırırken, öte
yandan sağladığı maliyet avantajlarıyla da
ülkelerin rekabet gücünü olumlu yönde
etkilemektedir. Lojistik faaliyetlerde yaşanan
gelişmeler aynı zamanda sektörün toplam ciro
hacmi ve yanı sıra istihdam artışlarını da
beraberinde getirirken, bu yönleriyle ekonomik
büyümenin de önemli bir belirleyicisi
durumundadır. Bu çalışmanın amacı,
Türkiye’deki kara ve demiryolu yolcu ve yük
taşımacılığı ile ekonomik büyüme arasındaki
ilişkiyi 2001 - 2019 arası dönem için ampirik
olarak değerlendirmektir. Yöntem olarak panel
veri analizinin tercih edildiği çalışmanın analiz
kısmında; lojistik sektörünü temsilen, karayolu
ve demiryolu yolcu ve eşya taşıma/ulaştırma
hizmetleri, ekonomik büyümeyi temsilen de reel
GSYH kullanılmıştır. Elde edilen analiz
sonuçlarına göre; Türkiye’de ekonomik büyüme
ve karayolu, denizyolu, havayolu ve demiryolu
ulaştırma hizmetleri arasında karşılıklı bir
nedensellik ilişkisinin bulunduğu belirlenmiştir.
With the increasing
international trade as a result of globalization,
the diversity in the product markets and service
requirements increases the importance of the
logistics sector. In parallel with the accelerating
volume of international trade, developments in
the logistics sector facilitate international trade
and positively affect the competitiveness of
countries with the cost advantages it provides.
Developments in logistics activities also bring
about an increase in the total turnover volume of
the sector as well as in employment, and are an
important determinant of economic growth in
these aspects. The aim of this study is to
empirically evaluate the relationship between
road and rail passenger and freight transportation
and economic growth in Turkey for the period
between 2001 and 2019. In the analysis, where
panel data analysis is preferred as the method,
road and rail passenger and freight transportation
services are used to represent the logistics sector
and real GDP is used to represent economic
growth. Accordingly, a reciprocal causality
relationship between economic growth and road,
maritime, air and rail transportation services in
Turkey is determined.