PSİKOSOSYAL GELİŞİM PERSPEKTİFİNDEN HEMŞİRELİK ÖĞRENCİLERİNİN İNCELENMESİ


Çolak B., Özcan T.

BURSA 4th INTERNATIONAL CONFERENCE ON SPORTS AND HEALTH SCIENCES, Bursa, Turkey, 24 - 26 January 2025, pp.184-194

  • Publication Type: Conference Paper / Full Text
  • City: Bursa
  • Country: Turkey
  • Page Numbers: pp.184-194
  • Karadeniz Technical University Affiliated: Yes

Abstract

Erikson’ın psikososyal gelişim dönemleri, bireylerin yaşam boyunca karşılaştıkları temel çatışmaları ve bu çatışmaların çözümünün kişilik gelişimine etkilerini anlamak için önemli bir çerçeve sunar. Bu yaklaşım hem bireyin kendini tanımasına hem de çevresiyle sağlıklı ilişkiler kurmasına rehberlik eder. Bu araştırma, hemşirelik öğrencilerinin bu gelişim dönemlerindeki ilerleyişlerini değerlendirmeyi ve mesleki kimliklerini şekillendiren psikososyal dinamikleri anlamayı amaçlamaktadır. Bu doğrultuda, araştırma Karadeniz Teknik Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Hemşirelik Bölümü 3. sınıf öğrencileriyle yürütüldü. Veriler, Eylül 2024’te toplanmış olup, verilerin toplanmasında Değiştirilmiş Erikson Psikososyal Gelişim Dönemleri Ölçeği kullanıldı. Ölçek, Erikson’un psikososyal gelişim dönemlerini içeren “güven”, “bağımsızlık”, “girişkenlik”, “başarı”, “kimlik”, “yakınlık”, “üretkenlik” ve “bütünlük” olarak isimlendirilen 8 bölümden oluşmakta olup, her bölüm 10 sorudan meydana gelmektedir. Toplam 80 maddeden oluşan ölçek, beşli likert derecelendirme sistemi ile değerlendirilmektedir. Hemşirelik öğrencilerinin yaş ortalaması 21.30±0.76 olup, bu yaş aralığı Erikson’ın yakınlık-yalıtılmışlık dönemine denk gelmektedir (18-40 yaş). Bu nedenle, ölçeğin bu yaş aralığına denk gelen ilk 6 bölümü kullanılarak değerlendirme yapıldı. Ölçek, her bir gelişim dönemini sınamak amacıyla geliştirilmiş olup, her alt boyut için olumlu ve olumsuz tutumlar içermektedir. Dönem puanının yüksek olması, dönemin başarılı bir şekilde atlatıldığını göstermektedir. Araştırma bulgularına göre, hemşirelik öğrencilerinin dönem puan ortalamaları sırasıyla şu şekilde belirlenmiştir: güven: 3.21±0.42, bağımsızlık: 3.57±0.54, girişkenlik: 3.69±0.49, başarı: 3.53±0.52, kimlik: 3.61±0.57, yakınlık: 3.47±0.44. Bu bulgular, hemşirelik öğrencilerinin psikososyal gelişim süreçlerinde genel olarak sağlıklı bir ilerleme kaydettiklerini ve Erikson’un belirlediği gelişimsel aşamaları büyük ölçüde başarıyla tamamladıklarını göstermektedir. Ancak, güven boyutundaki düşük puan ortalaması, öğrencilerin kişisel güvenlik ve güven duygularında bazı zorluklar yaşayabileceğini göstermektedir. Bu durum, hemşirelik eğitiminde öğrencilerin güven inşa etmelerine yönelik psikososyal destek ve rehberliğin daha fazla önem taşıdığını vurgulamaktadır. Ayrıca, yakınlık boyutundaki düşük puan da öğrencilerin sosyal ilişkilerde bazı güçlüklerle karşılaştığını göstermektedir. Bu nedenle, öğrencilerin gelişimini destekleyecek müdahalelerin gerektiği sonucuna varılmaktadır. Hemşirelik öğrencilerinin mesleki kimliklerinin güçlendirilmesi için psikososyal gelişimlerine odaklanılmasının faydalı olacağı düşünülmektedir.