I. INTERNATIONAL CONGRESSOFHEALTHSCIENCESANDMULTIDISCIPLINARYAPPROACHES, Erzurum, Türkiye, 25 - 27 Kasım 2021, ss.392
ÖZET
Amaç:
Araştırmanın amacı pandemi sürecinde klinik uygulama yapamayan Paramedik
öğrencilerinin mesleki yaşam ile ilgili kaygı düzeylerini ve ilişkili
faktörleri belirlemektir.
Yöntem:
Kesitsel tanımlayıcı nitelikteki bu araştırmanın evrenini üç üniversitenin İlk
ve Acil Yardım Programında öğrenim gören öğrenciler oluşturdu. Örneklem seçimine
gidilmeyip, Ocak 2020-Mart 2020 tarihleri arasında araştırmaya katılmayı kabul
eden 379(%84) öğrenci ile çalışma yürütüldü. Verilerin toplanmasında Bilgi
Formu ve Acil Sağlık Çalışanları için Mesleki Kaygı Ölçeği kullanıldı. Ölçek
5’li likert tipi olup iki alt boyuttan ve 22 maddeden oluşmaktadır. Ölçekten
alınan en düşük 22, en yüksek 110 puandır. Puan artıkça kaygı düzeyi
artmaktadır. Araştırma için İnsan Araştırmaları Etik Kurulundan (22/01/20
protokol no:01/15) ve üniversitelerden kurum izinleri alındı. Anketler çevrimiçi sistemde
oluşturulduktan sonra öğrencilere online olarak uygulandı. Veriler
Statistical Package for Social Science 25 programıyla analiz edilip,
değerlendirmede tanımlayıcı istatistikler (sayı, yüzde, ortalama, standart
sapma) ve ikili grupların karşılaştırılmasında bağımsız örneklem t testi
kullanıldı.
Bulgular: Öğrencilerin mesleki kaygı düzeyine ilişkin ölçek puan
ortalamaları 3.32±0.84 olarak bulundu. Kadınların, birinci sınıfların, mesleğe
başlamak için kendisini hazır hissetmeyenlerin, hastaya müdahale ederken korku
yaşayacağını düşünenlerin, uzaktan eğitimin teorik bilgisini ve uygulama
becerisini olumsuz etkilediğini düşünenlerin ve yapmaktan korktuğu klinik
uygulama olanların kaygı puanları istatistiksel olarak anlamlı bulundu(p<0.05).
Sonuç:
Öğrencilerin mesleki yaşam ile ilgili kaygıları orta düzeyde bulundu.
Öğrencilerin bu süreçte kendilerini mesleğe başlamak için hazır hissetmediği ve
mesleki korkular yaşadıkları belirlendi. Öğrencilerin, mezuniyet sonrası işe
başlamadan önce simülasyon laboratuvarlarında klinik uygulama imkanlarının
sağlanması için gerekli düzenlemelerin yapılması önerilmektedir.
Anahtar Kelimeler: Kaygı, Klinik Uygulama, Pandemi, Paramedik