Knowledge About Family Planning and Sexually Transmitted Diseases Among University Students


Creative Commons License

SARI C., ADIGÜZEL L., DEMİRBAĞ B. C.

Turkish Journal of Family Medicine and Primary Care, vol.17, no.1, pp.50-61, 2023 (Peer-Reviewed Journal) identifier

Abstract

Objective: The aim of this study was to determine the knowledge level of university students studying in the field of health about Family Planning (FP) and Sexually Transmitted Diseases (STD). Methods: The sample is a city in eastern Turkey in the county vocational school attached to the university has created 304 undergraduate students in health education. The data of the study were collected using the "Personal Information Form" and the "Knowledge Test of Sexually Transmitted Diseases (STDs)". Results: The student of 58.8% completed their high school education in a vocational high school in the field of health, 75.6% found their FP knowledge incomplete, 68.7% did not share sexual issues with their parents, the most common satır FP method was condom It was determined that 65.1% of them wanted to be educated with STDs. The total score average of The Students' Knowledge Test on STDs was determined as X + SD: 13.24 + 3.08 (min-maks:7-22). No statistically significant difference was found between gender, high school previously educated, living place and information about STDs and the total score average of the knowledge test about (p> 0.05); The total score average of the knowledge test about STDs of the students studying in the second year was found to be statistically high (p <0.05). Conclusion: It was determined that the students' knowledge levels about FP and STDs were insufficient, the total average score of the knowledge test about STDs was low, and they wanted to receive training on this subject.
Amaç: Bu çalışma, sağlık alanında eğitim gören üniversite öğrencilerinin Aile Planlaması (AP) ve Cinsel Temasla Bulaşan Hastalıklar (CTBH) ile ilgili bilgi düzeyinin belirlenmesi amacıyla planlanmıştır. Yöntem: Çalışmanın örneklemini Türkiye’nin doğusunda bir şehirde sağlık alanında ön lisans eğitimi gören 304 öğrenci oluşturmuştur. Çalışmanın verileri “Kişisel Bilgi Formu” ve “Cinsel Temasla Bulaşan Hastalıklar (CTBH) ile ilgili bilgi testi” kullanılarak toplanmıştır. Bulgular: Öğrencilerin %58,8’inin lise eğitimini sağlık alanında bir meslek lisesinde tamamladığı, %75,6’sının AP bilgi düzeyini eksik bulduğu, % 68,7’sinin cinsellikle ilgili konuları ebeveynleri ile paylaşmadığı, en sık bilinen AP yönteminin prezervatif olduğu, %65,1’inin CTBH ile eğitim almak istedikleri belirlenmiştir. Öğrencilerin CTBH ile ilgili bilgi testi toplam puan ortalaması X+SS:13,24+3,08 (min:7 / maks: 22) olarak belirlenmiştir. Cinsiyet daha önce eğitim görülen lise, yaşanılan yer ve CTBH ile ilgili bilgi alma durumu ile CTBH ile ilgili bilgi testi toplam puan ortalaması arasında istatistiksel olarak anlamlı farklılık belirlenmemiş (p>0,05); ikinci sınıfta eğitim gören öğrencilerin CTBH ile ilgili bilgi testi toplam puan ortalaması istatistiksel olarak yüksek olduğu belirlendi (p<0,05). Sonuç: Öğrencilerin AP ve CTBH ile ilgili bilgi düzeylerinin yetersiz olduğu, CTBH ile ilgili bilgi testi toplam puan ortalamalarının düşük olduğu ve bu konuda eğitim almak istedikleri saptandı.