9. ULUSAL ASFALT SEMPOZYUMU VE SERGİSİ, Ankara, Türkiye, 9 - 10 Aralık 2025, cilt.1, sa.1, ss.270-281, (Tam Metin Bildiri)
Cam atıkların asfalt karışımlarda agrega olarak kullanımı, çevresel sürdürülebilirliğe katkı sağlayarak
doğal kaynak tüketimini azaltmakta ve atık yönetimine çözüm sunmaktadır. Yüksek sertlik ve düşük su emme
kapasitesi gibi fiziksel özellikleriyle atık camlar, doğal agregalara alternatif veya belirli oranlarda ikame olarak
öne çıkmaktadır. Ancak pürüzsüz yüzeyi, bağlayıcı ile aderansı azaltarak işlenebilirliği etkileyebilmektedir. Bu
nedenle bağlayıcı türü, karışım sıcaklığı ve agrega gradasyonu gibi teknik parametrelerin doğru şekilde
ayarlanması karışımın işlenebilirliğini artırmak açısından büyük önem taşımaktadır. Bu çalışma, asfalt
karışımlarında cam agrega kullanımının işlenebilirlik üzerindeki etkilerini literatür taraması yoluyla
değerlendirmektedir. Genel olarak, cam tozu yüzdesi arttıkça bağlayıcı viskozitesinin yükseldiği ve işlenebilirliğin
azaldığı, cam ilavesinin bağlayıcı içeriğini azalttığı ve genel olarak toplam kütlenin %10–15’i oranında atık cam
tozu ilavesinin yol yapılarının performansını artırdığı anlaşılmaktadır. Büyük boyutlu cam parçalarının kullanımı,
soyulma potansiyelini ve cam parçacıklarının kırılma riskini artırdığı ve cam parçacık boyutu büyüdükçe
karışımların genel adezyon eğiliminin azaldığı gözlemlenmiştir. Bu bağlamda, camın asfalt agregası ile asfalt
bağlayıcısı arasındaki aderansını artırmak amacıyla karışımlara çeşitli katkılar ilave edilerek performansın
iyileştirildiği belirtilmiştir.