TDK Türk Dünyası Dil ve Edebiyat Dergisi, sa.43, ss.171-205, 2017 (Hakemli Dergi)
Tatarların teşkilatlanması ve birleşmesi, ulusal kurtuluş hareketi, Müslüman
Türk halklarının bilinçlenmesi ideali için yürüttüğü gazetecilik, dergicilik ve politik
faaliyetleriyle tanınan ve hikâye, tiyatro ve roman türünde eserler veren Muhammed
Ayaz İshakî İdilli (1878 Kazan-1954 İstanbul) milliyetçi-Türkçü bir aydındır. Çarlık
Rusya tarafından pek çok kez tutuklanıp hapsedilmiş, sürgüne gönderilmiş ve uzun
yıllar yurt dışında yaşamak zorunda kalmıştır. Eserleri arasında özellikle “Tilenci
Kız” (1907), “Mulla Babay” (1913), “Soldat” (1980), “Uluğ Muhammed” (1947),
“Tatarın Kızı”, “Üyge Taba” (1922) romanlarında ve “Dulkın İçinde” (1937) adlı
oyununda Tatarların “kurtuluş”u ve Türk halklarının birliği idealini yansıtır. Üyge
Taba romanı yirmi sekiz yıl boyunca Rus ordusunda görev yaparak miralaylığa kadar
yükselmiş olan Kazan Türkü Temür Ali’nin Birinci Dünya Savaşı sırasında Türklere
karşı savaşması ile başlayan ikilemini, Rus Kazaklarını Azerbaycan ile Osmanlı arasındaki bölgeye yerleştirerek iki kardeş ülke arasındaki irtibatı kesme görevini yerine
getirmeyip askerleriyle birlikte Türk tarafına geçişini anlatır. Sözlü anlatmalardan
miras kalan “kahramanın erginleşmesi motifi” ve “arayış yolculuğu kalıbı” “Üyge
Taba”da açıkça görülür. Romanın hemen başında huzursuzluktan uyuyamayan ve bu
huzursuzluğu zamanla manevi bir uyanışa dönüşen Temür Ali’nin geçirdiği değişim
ve olgunlaşma, kaderin ve ruhani gerçeğe yürüyüşün sembolü olan “yol” kavramını
vurgulayan eserin adıyla birleştiğinde “kahraman arketipi” açık bir şekilde belirginleşir. “Eve Doğru” adı, fiziksel ve ruhsal bir yolculuğa işaret ederken, destanlardaki
kahramanın eve dönüşünü de sembolize eder. Kaybedilen ülkenin yeniden kazanılması, romanda kaybedilen Türklüğün bulunmasına, manen bağlı olunan ülkeye, yani Türkiye’ye zorlu bir yolculuk sonucunda kavuşmaya dönüşür. Bu makalede ancak
uzun hikâye sayılabilecek büyüklükteki “Üyge Taba” romanının biçim ve içerik yapısının epik türün yapısı ve içeriği ile karşılaştırması yapılacak, eserde “kahraman
arketipinin” özellikleri gösterilecektir.
Anahtar kelimeler: Ayaz İshakî, “Üyge Taba”, roman, epik, kahraman arketipi,
kahramanın yolculuğu