11.AİLE HEKİMLİĞİ ARAŞTIRMA GÜNLERİ, Konya, Türkiye, 9 - 12 Kasım 2017, ss.80
Giriş: Okula başlarken ve okul çağı süresince sağlık taramalarının yapılması bazı hastalıkların erken dönemde
saptanmasında, tanı ve tedavisinde, dolayısıyla gelecekteki sağlıklı toplumun temelinin atılmasında büyük önem arz
etmektedir. Biz de çalışmamızda Rize ilindeki okul taramalarının etkinliğini ve sonuçlarını aile hekimliği disiplini açısından
ortaya koyduk.
Gereç ve Yöntem: Bu çalışma Rize ilinde Eylül 2016-Ocak 2017 tarihleri arasında yapılmıştır. 358 okuldan 174’üne
ulaşıldı. Verilerin toplandığı günlerde okulda bulunan 8002 öğrenci ve 807 öğretmen çalışmaya dahil edilmiştir. Tarama
sonuçları araştırmacılar tarafından değerlendirilmiştir. Veriler toplanmadan önce uygun fiziksel ( sesiz, aydınlık ve
güvenli) ortam hazırlanmış, küçük gruplar halinde görme, ağız- diş sağlığı ve boy-kilo ölçümleri hekimler tarafından
yapılmıştır. Her bir öğrencinin tarama sonuçları hazırlanan formlara işlenmiştir. Toplanan veriler sonucunda gerekli
görülen öğrenciler aile hekimlerine yönlendirilmiştir. Çalışmanın verileri toplanmadan önce İl Milli Eğitim Müdürlüğü’nden
gerekli izin alınmıştır. Veriler toplanmaya gidilmeden önce okula haber verilmiş, çocukların aileleri bilgilendirilmiş ve sözel
onamları alınmıştır.
Bulgular: Çalışmaya katılan öğrencilerin ağız diş sağlığı tarama sonuçlarına göre; %7.7’sinde en az bir adet dolgulu diş
bulunduğu, %44.6’sının en az bir çürük dişi olduğu saptanmıştır.
Çalışmaya katılan öğrenci ve öğretmenlerin göz bozuklukları tarama sonuçlarına göre %8.2’sinde görme bozukluğu
saptanmıştır. Çalışmaya katılan öğrenci ve öğretmenlerin %2’sinde allerji ve cilt hastalıkları, %1.2’sinde akciğer
hastalıkları, %3’ünde de kulak-burun-boğaz problemleri saptanmıştır.
Sonuç: Çocukların ilköğretime başlarken velileri ile birlikte aile sağlığı merkezinde sağlık taramalarından geçmesinin,
genel okul sağlık taramalarına göre daha etkili olabileceğini ve olası hastalıklara erken müdahale yapılabileceğini, bu
nedenle koruyucu sağlık hizmetlerinin daha aktif verilebileceğini düşünmekteyiz. Ayrıca okul sağlığı çalışmaları içerisinde
çocuk ve aile eğitimi birlikte ele alınmalı ve mutlaka öğretmen işbirliği sağlanmalıdır.