Mersin Üniversitesi Denizcilik ve Lojistik Araştırmaları Dergisi, cilt.4, sa.2, ss.129-162, 2022 (Hakemli Dergi)
Uluslararası ticarette taşımacılık, büyük ölçüde denizyoluyla
yapılmaktadır. Denizyolu taşımacılığının önem kazanmasından bu yana, denizler
için en büyük tehlikeler gemiler ve gemilerin balast suyu olmuştur. Gemilerin,
emniyetli seyrini sağlamak amacıyla balast suyu alınmaktadır. Balast suyu bir
bölgeden diğerine taşındığında, alındığı bölgedeki organizmaları yeni bölgelere
getirerek bu çevredeki mevcut organizmalara, ekolojiye, ekonomiye ve
dolayısıyla insan sağlığına zarar vermektedir. Bu sebeplerden dolayı IMO
(International Maritime Organization), Gemi Balast Suları ve Sediment Kontrolü
ve Yönetimi Uluslararası Sözleşmesi’nde balast suyunun bu zararlarını ortadan
kaldırmak amacıyla standartlar belirlemiştir. Bu çalışmada, IMO standartlarına
göre balast suyu arıtma sistemlerinden Ultraviyole, Elektroliz /
Elektroklorinasyon, Kimyasal Enjektesi + Filtreleme ve Oksijensizleştirme +
Kavitasyon yöntemleri incelenmiştir.Analitik Hiyerarşi Prosesi (AHP) ve
Bulanık Analitik Hiyerarşi Prosesi (BAHP) tekniklerinden 2 yöntem kullanılarak
500-1500 m3
/h balast basma kapasiteli bir gemi için en uygun balast suyu arıtma
sistemi, uzman görüşlerine göre belirlenen dört alternatif ve yedi kriter
üzerinden hesaplanmış ve seçim yapılmıştır. Kriterler önem derecesine göre
sıralandığında sistem maliyeti birinci sıradadır. Kriterlerin önem derecesi ile
alternatifler değerlendirildiğinde ise en uygun balast suyu arıtma sistemi olarak
''UltraViyole (UV) + Filtreleme'' sistemi elde edilmiştir.