The purpose of the present study is to investigate the efficiency of social skills trainer education
program to be conducted with the teachers who will administer the social skills-based education
program within the context of “Pre-school Social Skills Support Program-OSBEP” project in 12
cities of Turkey. For this purpose, the data collected from 133 teachers participating in the
education program with “OSBEP Educators Educational Science Test” administered as pre-test
and post-test, and the opinions of 12 academicians giving education to the teachers were elicited.
The findings of the study show that the education program given to the teachers is effective and the
teachers left the program with the planned cognitive and affective gains.
Bu çalışmada, Okul Öncesi Sosyal Beceri Destek Projesi-OSBEP” projesi kapsamında hazırlanan
sosyal beceri temelli eğitim programının 12 ilde uygulanmasından önce programı uygulayacak olan
öğretmenlere yönelik olarak gerçekleştirilen sosyal beceri eğitici eğitim programının etkililiğinin
incelenmesi amaçlanmıştır. Bu amaçla eğitime katılan 133 öğretmenden “OSBEP Eğiticilerin
Eğitimi Bilgi Testi” ile sontest ve öntest olarak toplanan veriler analiz edilmiş, ayrıca eğitim veren
12 öğretim elemanın gerçekleştirilen eğitime ilişkin görüşleri alınmıştır. Çalışmadan elde edilen
bulgular, eğiticilerin eğitimi programının etkili olduğunu ve öğretmenlerin bu eğitimden planlanan
bilişsel ve duyuşsal kazanımları elde ederek ayrıldıklarını göstermiştir.