ULUSLARARASI MÜHENDİSLİK SEMPOZYUMU (IES'20), İzmir, Türkiye, 5 - 13 Aralık 2020, ss.37-45, (Tam Metin Bildiri)
Ayrık Elemanlar Yöntemi (DEM), dökme katıların akış davranışlarını tahmin etmek, malzeme taşıma sistemlerini tasarlamak, analiz etmek ve iyileştirmek için sıklıkla kullanılan sayısal bir tekniktir. Bu yöntem, hareketli sınırları kolayca modellemek ve parçacık akışı dinamiklerini daha iyi anlamak için kullanılır. Ayrık elemanlar yöntemi ile dökme malzeme taşıma sistemlerinde meydana gelebilecek aşınma, tıkanma, yapışma ve kırılma gibi problemlerin analizi yapılarak çözümü sağlanır. Dökme malzeme taşıma ekipmanları üzerindeki aşınma problemi, ekipman parça maliyetleri, makinenin arıza süresinden kaynaklanan maliyetler ve üretim kaybı gibi çok kapsamlı ekonomik sorunlara yol açabilir. Aşınmanın tahmin edilebilmesi için dökme malzemelerin bir malzeme taşıma sistemindeki akış davranışının bilinmesi çok önemlidir. Büyük ölçekli uygulamalarda aşınmanın etkili bir şekilde tahmin edilebilmesi için malzeme taşıma ekipmanı yapısı, dökme malzeme akışı ve aşınma davranışı modellerinin birleştirilmesi gerekir. Bununla birlikte, herhangi bir DEM modelinin doğruluğu, bir kalibrasyon süreci ile belirlenen parametrelere atanan girdi değerlerine bağlıdır. Bu parametrelerin büyük bir kısmı akış analizi gerçekleştirilecek olan bakır cevherinin, çarpma, serbest düşme ve parçacık ile yüzey üzerindeki etkileşimlerin incelenmesi ile elde edilebilmektedir. Bu çalışmada cevher ve yüzey parametrelerinin belirlenmesi için eğik düzlem testi, yığın & düşme açısı testi, geri sıçrama katsayısı testi, ağırlık düşürme testi ve aşınma testi çalışmaları gerçekleştirilecektir. Aşınmanın tahmin edilebilmesi için bu testlerden alınan ölçüm verileri, tam ölçekli çalışmalarda kullanılarak, Ayrık Elemanlar Yöntemi (DEM) simülasyonları yapılacaktır. Böylece malzeme aktarım ekipmanlarında sıklıkla oluşan aşınma problemi için, aşınma analizi gerçekleştirilen geometrinin üzerinde meydana gelen aşınma miktarı belirlenecek ve ekipman üzerinde aşınma meydana gelebilecek bölgeler tespit edilerek çözülecektir. Bu sayede ortaya çıkabilecek problemler önceden tahmin edilerek malzeme seçimi ve geometri optimizasyonu yapılarak tesislerin cevher aktarım işlemi iyileştirilecek ve tesislerin verimi arttırılmış olacaktır.