Ders İmecesinin Öğretmen Adaylarının Kavram Yanılgılarına Yönelik Farkındalık Becerilerine Etkisi


TÜRK Y., BAKİ A.

Kuramsal Eğitimbilim Dergisi, cilt.17, sa.3, ss.643-675, 2024 (Hakemli Dergi) identifier

  • Yayın Türü: Makale / Tam Makale
  • Cilt numarası: 17 Sayı: 3
  • Basım Tarihi: 2024
  • Doi Numarası: 10.30831/akukeg.1365907
  • Dergi Adı: Kuramsal Eğitimbilim Dergisi
  • Derginin Tarandığı İndeksler: TR DİZİN (ULAKBİM)
  • Sayfa Sayıları: ss.643-675
  • Karadeniz Teknik Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Araştırmanın amacı, ders imecesi çalışmalarının, sınıf öğretmeni adaylarının, öğrencilerin kavram yanılgısı ile ilgili farkındalık becerilerini nasıl etkilediğinin incelenmesidir. Çalışmada nitel araştırma yaklaşımı benimsenmiş ve aksiyon araştırması yöntemi kullanılmıştır. Çalışma 9 sınıf öğretmeni adayı yürütülmüştür. Ders imecesi modelinin öğretmen adaylarının farkındalık gelişimini nasıl etkilediğini ortaya koyabilmek için veriler, gözlem formundan, video kayıtlarından, yansıma raporlarından ve alan notlarından elde edilmiştir. Bunlara ek olarak Öğretmenlik Uygulaması-II dersinin sonunda yapılan “video sınavı” da veri toplama araçlardan bir tanesini oluşturmuştur. Çalışmada betimsel analiz yapılmıştır. Elde edilen veriler, öğretmen adaylarının öğrencilerin matematiksel düşünmeleri farkındalık becerisini ortaya koyabilmek için van Es (2011) tarafından geliştirilmiş olan “Öğrencilerin Matematiksel Düşünmelerini Fark Etme Düzeyleri” teorik çerçevesi araştırmacı tarafından “Öğrencilerin Kavram Yanılgısını Fark Etme Düzeyleri” şeklinde uyarlanarak analiz edilmiştir. Oluşturulan bu çerçeve verilerin analizinde kullanılmıştır. Çalışmanın sonucunda ders imecesi grubu öğretmen adaylarının farkındalık becerilerinin ağırlıklı olarak düzey 3 veya düzey 4, karşılaştırma grubu öğretmen adaylarının farkındalık becerilerinin ise ağırlıklı olarak düzey 1 ve düzey 2 olduğu sonucuna varılmıştır.
The aim of the study is to examine how lesson study activities affect primary school preservice teachers' noticing of students' misconceptions. A qualitative research approach was adopted and action research method was used. The study was conducted with 9 primary school preservice teachers. The data were obtained from the observation form, video recordings, reflection reports and field notes in order to reveal how the lesson study model affected the noticing development of preservice teachers. In addition to these, the "video exam" at the end of the Teaching Practicum-II course also constituted one of the data collection tools. Descriptive analysis was used in the study. The data obtained were analyzed by adapting the theoretical framework of "Levels of Noticing of Students' Mathematical Thinking" developed by van Es (2011) as "Levels of Noticing of Students' Misconceptions" in order to reveal preservice teachers' noticing of students' mathematical thinking. As a result of the research, it was concluded that noticing skills of the lesson study group preservice teachers were mostly at the level of reasoning and justifying their reasons (level 3) and offering alternative pedagogical solution suggestions based on comments (level 4). It was concluded that the noticing skills of the comparison group preservice teachers were mostly descriptive (level 1) and at the level of identifying important events but being insufficient to expand their interpretations (level 2).